Hallux valgus

Så var det gjort. Stortån är uträtad och knölen är borta.

Åkte till sjukhuset i morse och var den förste patienten den dagen. Skönt att slippa ligga och vänta på att det skulle bli min tur.
Operationen gjordes under lokalbedövning och tog bara 35 minuter.
Kirurgen, operationssköterskan och narkossköterskan var riktigt trevliga och pratade och skojade med mig nästan hela tiden. Dom tyckte nog att jag var lite skruvad när jag sa att jag helst skulle vilja sätta mig upp och titta på när dom skar och sågade i mig. 
Ingreppet gick bra och jag hade ett fint skelett fick jag veta när allt var klart.

När jag vid lunchtid var på väg hem och tog en sväng förbi apoteket för att hämta ut receptet på värktabletter så hände det drastiska. Mitt blodsocker försvann nog helt för jag blev illamående,
började kallsvettas och höll på att svimma Mannen sa att jag var helt kritvit i ansiktet och blev mycket orolig för mig. Som tur var såg en som jobbade på apoteket det och kom med vatten och dextropurtabletter. Sen fick jag följa med apoteks-sköterskan in i hennes lilla rum och lägga mig där tills jag mådde bättre. Mannen blev ivägskickad att köpa banan och festis så att jag skulle få något i magen. När jag hade ätit och druckit lite kändes allt som vanligt igen och jag och mannen fick åka hem.
Lokalbedövningen sitter fortfarande i och det känns som om foten är helt stum när jag tar på den.
Hoppas att det inte gör jätteont när den släpper.

Såhär såg foten ut före operationen och jag kommer med nya bilder så fort bandaget är av. 
Den vänstra är det som har blivit skuren, sågad och skruvad i.
30707-91

Kommentarer
Postat av: Tant Monica

hallux valgus heter det tror jag, hursomhelst, stackars dig, ajajajajajajaj!

Postat av: Jenny

Min man har gjort samma operation på båda sina fötter. Kan säga att han tassar så lätt på sina fötter efter ingreppen!
Lycka till med rehabiliteringen!

2006-02-03 @ 11:55:06
URL: http://krakelsprakel.webblogg.se
Postat av: Jenny igen...

Ja, ,min man kan då inte dansa... Men det har ju inte med operatioen att göra.. he he. Däremot har han fått ett nytt liv (kanske lite dramatiskt, men nästan i alla fall). Han orkar gå och springa som en barnunge igen. Dessutom blev fötterna fantastiskt fina. De var något krokigare än dina och blev runda fina fötter.

2006-02-05 @ 17:43:34
Postat av: Josephine

mina hallux är jättestora men de vill först ge mig fotsuleinlägg under ett halvår för att se om inte det hjälper... hur lång är rehabiliteringstiden? (sjukskrivning) (svara i min blogg är du snäll)

2006-02-06 @ 23:14:55
URL: http://giraffen197.webblogg.se
Postat av: Sylvia

Hej, jag har op. min högra fot, hallux valgus +
lilltån som också hade en knöl. Nu har jag suttit nästan stilla i 3 veckor, men i morgon ska stygnen och bandaget bort.

Det har varit värt besväret , hoppas jag.
Så tveka inte om ni har ont, gör det.

2006-02-14 @ 15:07:42
Postat av: harrieth

Jag ska göra en hallux valgus op. den 22 maj. Hur lång tid tar det innan du kan gå oentligt ien. Tänker på att sommaren närmar sig.

2006-04-16 @ 15:47:11
Postat av: rumbaqueen

Harrieth - Jag gick med kryckor och bandage i nästan 5 veckor. De första 3 veckorna var ganska jobbiga för då spände det i foten om jag hade den neråt för länge. Jag satt mest med den i högläge. Efter 5 veckor när bandaget åkt av och kryckorna var återlämnade kunde jag gå som vanligt på foten. Det ömmade lite i ca 3 veckor men nu så är det ok. Svullen är den i och för sig fortfarande och läkaren sa att det kan hålla i sig i ett halvår. Men jag har i alla fall inte ont längre.
Så svaret på din fråga är att det tog ca 2 månader innan jag kunde gå och dansa normalt igen. Jag kan tyvärr inte använda mina högklackade dansskor än eftersom foten är svullen men till sommaren ska det nog gå.
Lycka till med din operation.

2006-04-17 @ 11:41:21
URL: http://rumbaqueen.webblogg.se/
Postat av: linda

Hej! jag har inte hallux valgus men en hrd knöl p utsidan av lilltån pga för trånga skor. Jag bara undrar om det är skelettet som har vuxit och om den kan lägga sig om man har bredare skor eller mste man skära bort den? Hoppas att det känns bättre för dig efetr operationen!

2007-06-28 @ 22:23:18
Postat av: Tilde

Hej! Jag har också hallux på båda fötterna och på mina lilltår, har länge funderat på att operera, mina stortår är inte sneda men jag har stora knölar. Vad kostar en operation??

Tacksam för svar!!

2008-08-28 @ 14:03:18
Postat av: Petra

Hallux valgus fast på lilltåsidan kallas skräddarknuta eller bunionette. Har opererat det för ett par veckor sen och sitter nu oroligt och väntar på resultatet... Har nästan inte hittat nån info om det på nätet, allt handlar om hallux valgus. Om ingreppet är stort kan man behöva kapa ett ben (metatarsalbenet) för att räta upp tåleden, jag hade dock tur att inte behöva göra det. Det kan även vara problem med slemsäck eller benbitar som sitter där de inte ska sitta. Som jag förstått kan det bero på att man haft felaktiga skor som tvingat tån till ett dåligt läge vilket skjuter ut leden, d.v.s. vinklar in tån och vinklar ut det långa benet i foten. När det sen skaver mot skon kan det bli inflammation och man får förtjockad hud. Det finns teorier om att det kan vara lättare att få det om man har hereditet för det (d.v.s. att det finns i släkten) och att man kan ha lättare att få det om man har ganska liten hålfot. Jag undrar nu om nån har erfarenhet av vad som är normalt efter operationen? Foten såg ju väldans fin ut, men jag kan ännu inte röra lilltån! :( På ortopedmottagningen sa de att det kunde ta nån vecka till innan man började få tillbaka känseln??

2008-08-30 @ 13:18:13
Postat av: Madde

Hej, även jag lider av bunionette, och väntar nu på kallelse till röntgen och operation. Jag har faktiskt ett litet svar till det Petra skrev, även om det var två år sedan det postades



Man har lätt att få bunionette om man är väldigt mjuk och rörlig i foten och pronerar i ställningen ( dvs att man är plattfot) det gör att foten trycker ut leden, bland annat mot skon vilken ger extra smärtor och man kan nog även dra slutsatsen att det förvärrar problemet.



Just nu, då jag har svårt att stödja på min fot har det hjälpt väldigt mycket att jag lästat ut mina skor, dvs töjt ut dem precis vid det ömma området. det gör att det är enklare att gå i skorna.

2010-01-29 @ 22:49:10
Postat av: Madelene

Hej. Jag håller med, jättesvårt att hitta info om bunionette. Jag undrar om ni som har/haft bunionette; var det svårt att få gehör hos läkare för ingreppet?

Jag har breda, rejäla fötter (tyvärr), ont i båda knölarna på insida fot och utsida, men de syns inte så mycket uppifrån, men snett uppifrån ser man dom tydligt och då fattar man att det gör ont och tar plats.

Eftersom jag redan har breda fötter så gör de små knölarna ont jämfört med någon med smala eller normalbreda fötter, men de kirurger jag träffat har bara skakat på huvudet och vill inte göra något. Är det enklare att göra detta privat?Det känns hopplöst.

2010-12-01 @ 16:09:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback