Korsika nr 3

Tillbaka till Korsika.

På denna lilla ö fanns det massvis med växter. Jag som älskar så gott som allt grönt kunde ju såklart inte låta bli att fota en del av det.
Växterna på de två första bilderna har jag inte en susning om var det är men skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig med namnförslag.

   

Den rosa blomman (som även fanns i en vit variant) växte i stora buskage, 2-3 meter höga,
och heter Nerium oleander - Oleander.



Kaktusar fanns det också gott om och mannen fick vara modell så att man ska se hur stora de är.



En annan växt som växte i korsikanska trädgårdar var Bougainvillea buttiana - Bougainvillea
och den finns på bild i inlägget från vingården. 

Det är roligt när man är utomlands att se alla dessa växter som vi här i Sverige har som krukväxter inne i deras rätta miljö och deras riktiga habitus. Det växte även pelargoner lite här och där och jag tog med mid en stickling från en hem och återkommer med bild när den har växt till sig lite.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Tack så mycket! Åh vad sugen jag blev på att besöka Kos nu då! :-D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback