Svensk sommar

Idag har jag och Sam varit på söndagsutflykt.

Först gick vi till
Torpadammen och kollade in myskankorna som har hittat dit. De var riktigt tama och åt bröd ur handen precis som gräsänderna som bor där varje sommar gör. Fördelen med myskankor är att de äter den spanska skogssnigeln och det är inte så många andra djur som gör det än i Sverige.
 
Sedan knallade vi vidare ner och tog vagnen till Botaniska.
Väl där gick vi en härlig runda på alla småstigar vi kunde hitta och hade turen att helt plötsligt stå framför ett av de två Näsduksträd som finns där.
 
Vi gick vidare bland kalätna ekar och hörde ett mystiskt knastrande.
En stund senare läste vi på en skylt att det var mätarlarvernas bajsande vi hörde. Det är tredje året i rad som Botaniska har problem med stora angrepp av mätarlarver.

Vi träffade även en jättekelig katt och såg många underbara blommor och vattenfall på vår tur.

På vägen hem gick vi genom Slottsskogen och där fick jag syn på ett av mina favoritträd. Jag har gillat det så länge jag kan minnas för det har ett sådant underbart växtsätt. Det är inte många träd som blir så grymma och inbjudande klätterträd helt av sig själva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback