Sträckta och böjda ben

Igår stod som vanligt salsa och 10-dans på schemat.

 

I salsan (vi kör linjestil för tillfället) fick jag hjälpa till att visa nya turer.

Det gick lite sådär till en början, inte får mig dock utan för LS som vimsade till sina det med sina armar.
Det är rätt så kul när det inte blir som han har tänkt för man kan se frustrationen i hans ögon, men jag bara skrattar åt det.  

När han sen fick ordning på turen så blev den kanon.

Jag gjorde även ett försök att dansa herre, men det gick inte lika bra. Jag är värdelös på att föra.

 

På 10-dansen var det en stor del cha-cha och det var en riktigt bra lektion.

Vi gick igenom cha-cha walks och vad man ska tänka på. Utåtriktade fötter, sträckta ben, böjda ben,
att gå igenom med tån i golvet, tån i golvet först, höfterna, snabbheten, att stå upp osv.

Det har vi i och för sig gjort förut men det är alltid lika bra att träna på det och fräscha upp minnet och tekniken lite.

Efter det fick vi göra en liten slinga där meningen var att vi skulle träna på och visa fram tempoväxlingarna i olika steg
och att markera takterna 3 och 1 med händer, armar, kroppsposition.

Allt för att visa upp en intressant cha-cha karaktär och inte bara en jämn ström av steg.

För egen del tycker jag detta var en grymt bra övning. Jag har lite problem med vad jag ska göra av mina armar i olika steg, turer och positioner och här fick jag träna på det.

Om det var bra, det vet bara LS. Jag var alltför koncentrerad på mina armar och ben för att titta på mig själv i spegeln. 

 

I slutet på lektionen gick vi igenom och tränade på en tangoslinga.

Här alternerade jag mellan att dansa herre och dam och det gick bättre att föra i tangon än i salsan. 
 


Väl hemma spelade vi
’Med andra ord’.

Det var jätteroligt och det är kul att höra hur barnen tänker när de ska förklara ett ord med andra ord.

När barnen hade blivit nerbäddade och somnat av blev det soffan, lite glass i en skål och serien ’Life on Mars’
och efter det blev jag själv nerbäddad och nattad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback