Perenner

Jag har i dagarna tre varit på en perennkurs här i Gbg.
Mina förväntningar på kursen var att jag skulle bli lite visare om hur man kan kombinera och komponera med olika växtmaterial, lite ny växtkännedom samt att få inspiration till att göra nya egna rabatter i mitt område.
Den första dagen pratade vi mycket om olika extrema miljöer som stäpp-planteringar, sumpmarksplanteringar och stamp- och tramptåliga planteringar.
Det gav en del nya infallsvinklar och vad för slags växter man kan använda till det. Men av erfarenhet (inte så lång men ändå) så skulle dessa sorters planteringar fungera speciellt bra i bostadsområden. Anledningen till det är att de allra flesta hyresgästerna inte har någon särskilld växtkunskap och skulle pga det inte se det vackra i de växter som används till denna sortens planteringar.
Min erfarenhet är nämligen att de allra flesta vill ha rabatter där det prunkar av blommar hela sommaren och det gör inte på stäpp-, sump- eller tramprabatter.
Andra dagen pratade vi om det vanliga utbudet av perenner och tråkigt nog kändes det som att jag hade hört allt som sades tidigare. Vi hade dock en gruppövning att sätta ihop en perennplantering och den gav en del intressanta diskussioner.
Den tredje dagen pratade vi om nyheter i perennvärlden. Det var bra och gav en del nytt  att prova.
Till sist gick vi ut i området och tittade på några av de befintliga planteringarna som fanns där och det vi skulle ha i huvudet när vi vandrade runt var vad vi skulle göra för att förbättra rabatten. Vad vi skulle tagit bort och satt vad vi skulle ha satt dit istället.
Det var rätt så bra och vi fick i hemläxa att hädanefter alltid tänka så när vi stod framför en plantering.

Jag har även varit och dansat idag, det är ju torsdag. Tyvärr fick jag dansa själv eftersom PK var tvungen att åka och hämta och koka kräftorna som vi ska smaska i oss imorgon.
Jag tränade själv på cha-chan och rumban och det var nog ganska bra för jag litar alldeles för mycket på att PK kan vår koreografi och nu var jag tvungen att tänka till själv ock faktiskt lära mig den utan honom.
Jag träffade även Danstanten där. Hon hade privatlektioner i bugg med LS. Det var kul för det är inte särskilt ofta jag har träffat nåon vars blogg jag läser.
Hoppas att hon var nöjd med LS, jag har ju berömt honom för henne innan.

Sist men inte minst så spottade jag 098 idag. 

Kommentarer
Postat av: Danstanten

Du.. det var jättekul att du tittade in och sa hej igår! Du fick verkligen se mig när jag var som minst till min fördel.. supersvettig, dödstrött och med dåligt självförtroende *skrattar*. Jag är jättenöjd med LS, men mindre nöjd med min egen insats. Jag har verkligen försökt, men jag är stel som en pinne och trög i fötterna *suckar*. Nu måste ni LOVA att ta er tid att komma upp till Ö-vik och dansa i februari. LS sa att jag skulle tjata genom dig så fick du tjata på honom *skrattar*. Jag hade kramat om dig igår om jag inte hade varit så äckligt svettig!!

Postat av: rumbaqueen

Det var kul att träffa dig också. LS sa att du hade talang för bugg och att det enda som behövdes var lite träning på hemmaplan. Jag kommer gärna till Ö-vik och ska tjata på LS så att vi kan åka tillsammans. Vi hörs och syns.

2006-09-02 @ 15:20:38
URL: http://rumbaqueen.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback