Svaret och lite annat...

Svaret på bildgåtan är: Kakao

Ni vet sån där kakao som man gör i kastrull med mjölk, socker och riktig
kakao.
Vill man piffa till den lite kan man lägga i muscovadosocker, ett par chokladbitar och en bit äkta vanilj.
Tyvärr var det ingen som hade gissat helt rätt men jag utser ändå Fia till vinnare
eftersom hon helt klart var på rätt spår. Grattis till dig och vinsten blir äran.
Jag tackar även för de andra påhittiga gissningarna och till er säger jag: Bättre lycka nästa gång.

Bowlingen i lördags var superrolig.
Jag slog ett nytt personligt rekord (120 poäng) och till min stora glädje vann jag över mannen.
Det var bara Roggan som fick bättre (190 poäng) men han har levt mycket längre än oss andra och därmed hunnit spela fler gånger så hans resultat räknas inte.

Idag har jag haft en innedag eftersom det råder snöyra ute.
Till min stora förvåning kommer citymail-killen trampandes på sin cykel för att dela ut posten.
Det konstiga med detta är att han faktiskt inte är försenad utan han brukar komma vid denna tiden.
 Bra jobbat, tycker jag.

Ikväll ska jag på standardträning. Det ska bli roligt att äntligen få träna igen.
Bandaget är av, foten är lite svullen och tån är lite öm men jag ska ta det lungt och jag har till och med
köpt antihalk-sockar så att jag kan träna i strumlästen. Vanliga strumpor är på tok för hala på dansskolans fina parkettgolv.

Vad i hela friden är detta?

En liten frågelek på söndagsförmiddan kan vara lite kul.

Vad tror ni att denna bilden föreställer?
30707-78


Detta avlånga land med mera...

Jag gör som Peter och länkar till Swedia.
En kul sida som handlar om svenska dialekter.

Om det är så att du har en stund över imorgon (lördag) eller inte har några planer för dagen,
rekommenderar jag ett besök i Valhalla idrottshall för att titta på
Gothenburg Trophy i Standard, Latin, Salsa och Bugg.

Va inte så taskiga...

Bara för att man kommenterar anonymt kan och får man inte skriva vad som helst.
Läs
Saras och Helenas gemensamma inlägg i detta ämne och tänk efter före
du skriver något taskigt nästa gång.


Filmsnuttar

Jag har hälsat på hos mr. J. och han hittar de mest roliga filmsnuttar.
En sida väl värd ett besök.

Svullen

Jag har haft av bandaget idag igen och foten är svullen som bara den.
Det ser inte ut att vara så mycket men jag provade mina nya danssneakers och på operationsfoten satt skon som ett två storlekar för litet
korvskinn. Tänk om jag inte kan använda skor på dansen i början.
Jag får väl köpa mig ett par sockiplast, om det finns att få tag i
eller så får jag dansa med bara strumpor.
För dansa ska jag.
Tänkte faktiskt testa lite redan på söndag. Det är salsa då och jag får väl ta det jätteförsiktigt
men prova måste jag.

Jag har dansabstinens.


Var och fikade hos en av mina bästa vänner i måndags (enligt min defenition på bästa vän som är:
En person jag har fullt förtroende för, som jag kan berätta vad som helst för och som alltid finns där, när jag behöver prata eller ha stöd i livet.).
Det var ett tag sen vi sågs så det var jätteroligt.
Hon har haft sin beskärda del av problem i livet, men är på bättringsvägen och jag är jättestolt över henne. Hon är den personen jag ser upp till mest av alla jag känner.

Den näst sista på skivan

It sounds so obvious, so obvious
Why would anyone need a map or a compass?
It’s so beautiful
To be guided by you
Cause you are the light

'Jens Lekman - You are the light'

Har detta hänt eller...?

Jag har ju skrivit om mina drömmar förut och här kommer en konstig en.

Denna dröm är en av de få som jag inte riktigt är säker på om den är en dröm eller om det faktiskt har hänt verkligheten.
Bakgrunden till den är att jag efter många års rökande har slutat (det var i och för sig elva år sedan jag slutade) men som alla före detta rökare blir jag ibland vansinnigt röksugen.
Dessa tillfällen blir som tur är färre och färre med tiden och det är oftast ett kortvarigt sug som jag lätt kan stå emot.
I den här drömmen så får jag ett återfall och under ca 2-3 veckor så smygröker jag.
Sen tar jag mitt förnuft till fånga och slutar igen. Drömmen utspelar sig för ungefär åtta år sedan, men som sagt jag vet inte säkert om det var en dröm eller om det faktiskt har hänt.
En konstig känsla när man inte är helt säker.


Mannen och IFK-Gbg

Mannen anklagade mig precis för att vara påväg att bli bloggberoende. Jag kontrade med att han sitter ju framför datorn nästan lika mycket som jag och läser vad andra har att säga.
Han gillar ju fotboll och speciellt tråkig sådan sa han och bad mig läsa
detta inlägg,
för han kände precis så.

Intressant?

Ja.  Fast jag kollar hellre på rolig fotboll i solsken.

Tävling den 25 mars

Jag var på dansskolan igår och köpte skorna. LS skulle lägga undan ett par till mig som jag provade innan operationen men han hade tydligen glömt det så jag fick prova en massa par igen.
Tillslut hittade vi ett par som passade bra.
Jag provade kjolar också men eftersom jag hade ägglossning igår (jag blir svullen om magen då)
var det ingen som satt riktigt bra så jag ska testa igen nästa vecka.
Jag stod och kikade på rumbaträningen och blev jättesugen på att vara med. LS visade hur höfter och överkroppen ska röra sig i förhållande till benen. Det ser så läckert och lätt ut när han gör det.
Jag måste se till att få några bra övningar för att få upp smidigheten och rörligheten
i mina höfter när jag börjar träna igen.
Jag går ju på salsa fortsättningskurs också, men tyvärr så hann jag bara vara med en gång innan dom sågade och skruvade i mitt skelett. LS sa att det inte är någon fara, han ska visa mig vad dom andra har lärt sig när jag har varit borta så att jag kommer ikapp.
 Jag längtar så jag nästan dör.
Jag pratade med PK om vilken
tävling vi ska satsa på och vi kom fram till att vi hoppar över den som är i stan den 11 mars och istället satsar på stockholm den 25 mars.
Det blir nog bra för då hinner vi träna lite extra innan.

Foten blir bättre för varje dag och jag vill dansa nu.

Underbara Göteborg

Kollade på Svenska Dialektmysterier igår kväll på svt 2.

Man kan inte annat än att älska vårat gröna, sköna Göteborg med alla goa gubbar och käcka bambatanter. Missade ni det avsnittet så ska ni kolla på reprisen eller gå in på svt
och kolla på programmet där (avsnitt 6, glada väst).

I like it like that

Mums för skrattande ögon...


i like it when you come around
you make me feel so very good
i like it when i’m off the ground
just by walkin’in your neighbourhood
i like it when your eyes are laughin’
oh baby, do you wanna dance?

'Son of a plumber'

Latin

Imorgon är det latinträning.

Jag ska dit, inte för att träna (det kan jag inte än) utan för att träffa danskompisarna och prova kjolar.
En ny latinkjol och en standardkjol ska jag köpa.
LS lovade att ta med det så att jag kan se vad jag vill ha. Hoppas att de inte är för dyra jag ska ju köpa nya dansskor också.
Inga med klack utan ett par helsvarta Capezio sneaker med tvådelad sula.
Det kan vara skönt att träna i annat än klackskor. Speciellt nu efter operationen.

Glömde berätta...

Jag fick ju syn på 079 idag när jag åkte till läkaren.
Jag har inte spottat några plåtar på länge eftersom jag knappt har varit utanför dörren.

Va inne hos
Ediets och gick med i hennes tråkklubb.

Vill bara säga att vi brukar inte fira denna dag, 14/2, på något särskilt sätt hemma men eftersom det är sportlov så skickade jag W till affären för att köpa lite fika.
Han kom tillbaka med Aladdins chokladhjärtan, Ballerinas mintkakor (hjärtformade),
chokladglass och julmust.
Det roliga med detta var att när jag påpekade att det var väldigt massa hjärtan så sa han
att han var romanikern i vår familj. Han är bara 9 år gammal men vet tydligen
redan att hjärtan och romantik hör samman.

Mitt snygga skelett

Var på sjukan och röntgade foten och tog bort stygnen idag.
Doktorn var nöjd med hur det såg ut och jag fick ett nytt stödbandage och det skulle sitta på i två veckor till. Sedan kunde jag ta av det och slänga (lämna tillbaka) kryckorna och börja gå som vanligt igen.
Det ska bli skönt.

30707-97  
Skruven som sitter i
benet får sitta där för evigt

Gammal, knotig och röd

Jag har tagit ett beslut om mig blogg idag och det är att jag från och med idag ska
lägga ut bilder på fina träd. Jag älskar träd.
Helst ska de vara gamla och knotiga men det räcker att det finns något speciellt med dom
som tilltalar mig. Från och med idag ska jag ta med kameran ut så ofta jag kan
och förhoppningsvis hittar jag träd som får äran att förevigas och visas upp här.

30707-125

Svar på kommentar:
Oj, förlåt Catarina. Självklart ska jag börja skriva vad för träd det är och vart det går att finna.
Detta trädet finns i korsningen Långströmsgatan - Baltzersgatan
och är en Crataegus x lavallei - Glanshagtorn.
Tyvärr så används detta träd sällan nuförtiden men det är ett riktigt vackert och tåligt träd som enligt min mening skulle planteras på fler ställen.

Toppar

Jag har köpt ett gäng toppar på zoovillage och hade tänkt att ta ett foto och visa er.
Men jag hittar inte kameran. Mannen har städat så noga så att den inte går att hitta, grrrr.
Jag får väl vänta med det tills han kommer hem, han är och kollar på fotboll på nån pub.
Wigan mot Liverpool tror jag det var. Mannen hejar på Liverpool i alla fall.
Hoppas dom vinner för då blir han på gott humör han var nämligen lite butter när han gick.


Sociala jag

Jag fick den stora äran att åka med W till dansskolan idag. Mannen skulle stanna hemma
och städa hade han beslutat sig för.
När vi kom dit och W hade gått in till sin klass stötte jag på några av mina danskompisar.
Dom var där för att träna lite cha-cha och vals själva. Vi stod och pratade en stund och sen fick jag hjälpa och tipsa dom lite om vad de skulle tänka på i de olika danserna. Jag gjorde mitt bästa
och dom tyckte det var bra tips och att det dansen flöt bättre.
Det var riktigt skönt att vara på dansskolan igen och jag blev ännu mer sugen på att snabbt bli bra i foten så att jag och PK kan börja träna igen.
Jag pratade lite med hon som är lagledare på tävlingarna och jag sa att jag hoppades på att foten var okej tills den tävlingen som är i Göteborg den 11/3. Det hoppades hon också men hon sa också att det viktigaste var att jag lät foten läka helt innan jag borjade träna igen. Det håller jag i och för sig med om men jag vill så gärna börja träna så snart som möjligt.
Jag ska till läkaren på tisdag och ta stygnen och röntga och jag får väl se vad han säger då.



Rädslan

Var inne hos Tom Leben och hittade denna underbara dikten.


Rädslan

Rädslan för att dö
kommer med födseln,
rädslan för att inte leva
kommer med åren.
Det är först
när man varit med om
vitsippsbacken vid bäcken,
en sommarmorgon under syrenen,
känt dofterna från ängen i julikvällen,
stått under stjärnorna på augustihimlen
eller sett månen lysa över snödrivorna
i vinternatten,
som man förstår hur mycket
man kommer att sakna det.
Och det är först då som rädslan
för vad det innebär att inte leva
kommer smygande,
och den kommer
som ett hisnande sug
i magen.

Kryckorna

Skrev tidigare om en dröm jag har drömt regelbundet i stort sett hela mitt liv.
Jag vill bara meddela att det har inte hänt en enda olycka än i alla fall.
Så nu slutar jag nog att drömma just den drömmen.

Fahrenheit...

...heter ett spel som mannen kom hem med en dag.
Han sa att jag kunde spela det nu när jag var hemma så att jag slapp att bli så uttråkad.
Jag tycker inte att det är så himla kul att spela på X-boxen men jag gav det en chans. Jag måste säga att detta är nog det kuligaste spelet jag någonsin har spelat.

Det sker ett mord i början och under spelets gång kan man välja på att vara mördaren eller två av utredarna. Allt man gör och säger med de olika karaktärerna spelar en roll för den fortsatta handlingen och ofta är sakerna man gör tidsbegränsade, man kan inte gå omkring och slöa utan man måste agera nästan hela tiden. Spelet tar slut när mördaren åker fast och det är svårare än ni kan tänka er för handlingen går framåt hela tiden.

Jag är bara i början av spelet ännu men jag rekommenderar det starkt till alla.

Vuxna människor

Har sett den här vuxenpoängs listan lite här och var och eftersom det var ett tag sen jag hade en lista så tog jag och gjorde denna.

Jobb (1p) - Fast jobb sedan 2 år.
Visitkort (1p) - Nej, eller jo jag har en bunt ouppackade i en låda på jobbet.
Konferens (1p) - Japp.
Bor hos föräldrar (-2p) - Har inte gjort det på 12 år.
Vara sambo (1p) - Nix.
Vara förlovad (1p) - Nej.
Vara gift (2p) - Ja.
Skild (3p) - Nej.
Äga villa (2p) - Nej.
Ha en bil (1p, kombi + 1p) - Ja, har precis bytt från kombi till en mindre.
Hund (1p) - Nej, tyvärr.
Lån (1p) - Ja, billån och csn-lån
Gemensam ekonomi (1p) - Ja, som tur är. Jag är inte så bra på att hålla i pengarna.
Pensionsspara (1p) - Japp.
Storhandla (1p) - Nästan jämt.
ICA-kundkort (1p) - Nej, Coopkort.
Använda rabattkuponger (2p) - Nej, orkar inte hålla reda på en massa lappar.
Äga hushållsassistent (1p) - Ja.
Äga diskmaskin (1p) -Ja, den fanns i lägenheten när vi flyttade in.
Dubbelsäng (2p) -Ja.
Ha julgran på julen (2p) -Ja, utan gran blir det ingen riktig jul.
Gråa hår (1p) - Jag har inte sett några i alla fall.
Celluliter (1p) - En och annan liten har jag väl sett.
Prenumerera på morgontidning (1p) - Ja, fast jag funderar på att sluta.
Lösa sudoko (1p) - Nej.
Välja att inte svara i telefon (2p) - Ja, ibland.
Putsa fönster (1p) - Snabbputsar typ tre gånger om året.
Svampplockning (2p) - Nej, men vill gärna (jag är livrädd för att plocka några giftiga).
Långfärdsskridskor (1p) - Nej.
Parmiddag (1p) - Nix.
Vinprovning (1p) - Nej.
Danskurs (1p) - Självklart, jag kan inte leva utan dans.
Partaja till gamla 70-talshits. Obs! Gäller ej om du är bög. (1p) -Ja, om det spelas nån där jag är.
Dricka konjak alt. calvados till kaffet (1p) - En skvätt Xanté går alltid ner.
Däcka före 23.00 dagligen (1p) - På vardagarna ja, helgerna nej.
Föredra soffan hemma före krogen/puben med bästa kompisarna (1p) - Det beror på.
Spela Bingolotto (1p) - Aldrig i livet.
Tycka att Ernst Kirchberger är en riktig pudding (1p) - Urk.
Ha höftproblem (1p) - Nej.
Köa till Allsång på Skansen kl 7 på morgonen (2p) - Nopes.
Bli förundrad över "ungdomen idag" (2p) - Det har nog hänt, inte ofta men ändå.

26 poäng och jag är väl vuxen antar jag.

0-15 p "INTE gammal"
16-25 p " börjar barka ditåt..."
Över 25 p "Nu är du där"

Känsliga gör sig ej besvär

Hade av bandaget idag för att kolla hur det såg ut och jag kunde såklart inte låta bli att ta en liten bild.
Håll till godo.

30707-96

Låt nummer 9

I'm like a spare tire
Who is used,
When the first one breaks
Sorry if I'm out of style,
I never meant to be in your way

'FiresideNot in my place'


Jag fick en skiva av mannen i julklapp.
Det är en massa underbara texter på den men denna förstår jag verkligen inte.
Är jag såhär hemsk eller har jag missuppfattat något i texten.
Jag ska kanske inte fundera på det så mycket men texter betyder mycket för mig
och den här texten ger mig gråa hår.

Någon där ute som har en bra förklaring/analys av detta så är jag tacksam.

Låt nummer 8

you and me
we're in this together now
none of them can stop us now
we will make it through somehow
you and me
even after everything
you're the queen and I'm the king
nothing else means anything

'Nine inch nails We’re in this together'

Kick-off

Har varit på kick-off med jobbet.

Vi hade kanonkul hela tiden och jag tror att det är det bästa jobbpartyt jag har varit på, hittills i alla fall.
Vi blev hämtade med buss i fredags morse och så blev vi avlämnade på
Hindåsgården.
Där hade vi konferans först och det handlade mycket om värderingar, fördomar,det gemensamma ansvaret för att allt ska fungera (både på jobbet och i samhället) och hur vi ska agera mot våra kunder/hyresgäster.
Sen blev vi bussade till Rävgården för att ha en kul kväll med aktiviteter och god mat.
När vi på kvällen kom tillbaka till Hindåsgården blev det dans, öl och prat till sent på natten.
Vi hade som sagt jättekul. Lite synd var det att jag inte kunde vara med och köra bilarna på Rävgården men det var riktigt roligt att bara titta på.
Jag längtar redan till vi ska iväg nästa gång men det blir nog inte på ett år eller så.

Depp

Sitter hemma och deppar över att jag inte har kunnat/kan gå ut och promenera och fotografera
allt det vackra med vintern. 
Foten känns i och för sig bättre med går, står eller är foten hängande neråt mer än fem minuter så gör det ont i den. Blodet samlat i foten och kommer inte därifrån som det brukar när man belastar benet normalt. Grrrrrr.... Jag vill kunna gå ut. 

Tog en kort i ren desperation på tallarna som står utanför.
Jag blev rätt så nöjd med det även om det skulle blivit bättre om jag slapp att zooma så förtvivlat mycket.
30707-93

Bubba är lite hostig så han var hemma och höll mig sällskap och så fick han vara modell en stund.
30707-95

...svaret är ja, det är julpyntet som står kvar än.