Privat latin

Igår hade vi privatlektion i latin.

Vi lade krutet på att fixa till rumban lite (det blev ganska mycket tillfixning
om jag ska vara helt ärlig).
För min del ska jag bland annat tänka på att alla riktningsbyten ska ske med full vikt på ett ben och fullföljas innan nästa sten tas.
I steget 'fan' ska jag samla fötterna på T, byta vikt på V och sätta mig i höften och få överkroppens vikt ännu lite mer fram på Å så att det blir snabba ben på nästa steg.
I 'alemana' ska jag tänka på att rikta in mitt sista steg mot PK och inte gå rakt förbi, att lägga fokus på att få en markerad delayed forward walk och att det blir en vändning på ett ben (det andra ska vara samlat intill) i balans.
I en turen 'spot turn' fick vi lite riktningar att tänka på, först emot varandra, sen vändning med samlade fötter, ifrån, vänd och lite emot.
I steget 'opening out' ??? ska jag tänka på att gå rakt bak, och samtigigt behålla vikten framåt, hålla på trean så att fyran blir svinsnabb.

Jag fick även hemläxa på att tänka på mina armar.
De måste röra sig snyggt och får inte bara hänga eller röras halvdant. Rörelsen måste fullföljas med säkerhet.
Jag fick även lite bassning för min blick. Jag måste få upp blicken och öppna upp ögonen.
Det var såklart lite annat också så det blir hårdträning på torsdag för att få inriktningar, steg och teknik i muskelminnet.

För PKs del var det mycket med höfterna, att få rätt viktfördelning i stegen, lite riktningar,
att ha starka armar, dansa på sin nivå och vara bestämd i förningen och inte tveka.

Kommentarer
Postat av: Danstanten

Oj.. så mycket detaljer det är att tänka på!! Kanske jobbigt att få tillsägelser om så många saker, men jag är helt säker på att du kommer att dansa ännu snyggare och bättre efter privatlektionen!

Postat av: rumbaqueen

Nää, det är inte så jobbigt. Det är viktiga detaljer som oftast gör att steget/ dansen lättare att utföra och att det ser mycket snyggare ut.
Det jobbiga är att komma ihåg alltsammans.

2007-03-06 @ 16:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback