Knäck

Hur ska knäck vara egentligen?
Det är väl en smaksak kan jag tro men ska den vara mjuk som kola eller seg och knäckig.
De allra flesta knäck jag har blivit bjuden på i mitt liv har varit av den mjukare kolavarianten. Men jag måste säga att jag föredrar knäck som är av den hårdare och segare typen.
Det är även sådan knäck jag gör själv till jul.
Detta året hade jag i lite rivet citronskal på slutet och det blev jätte smarrigt, rekommenderas
om men gillar citron förstås.

Receptet är jätte enkelt och lyder som följer:
3 dl vispgrädde, 3 dl socker och 3 dl ljus sirap.
Koka detta tills det når en temperatur på 140-145 grader, gör ett kulprov för att vara riktigt säker på knäckens blivande hårdhet/seghet.
Häll i 1 dl finhackad mandel och lite rivet citronskal.
Rör runt och klicka upp i knäckformar så fort som möjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback