Lite bilder bara

30707-66
En döende tulpan

30707-65
Amaryllis 'Papillio'

30707-64
Grrrr... (denna tillhör inte mig utan
Boullen, jag är inte så makaber)

Pulka är kul, även för vuxna

Idag på morgonen frågade W om vi skulle gå ut och åka pulka.
Självklart ska vi det, svarade jag och hoppade i termobyxorna och resten av vinterkläderna.
När vi skulle gå tog W och Bubba var sin skärtlapp och jag tog pulkan. Då tittar W på mig som om jag var knäpp och frågade om jag också ska åka. Självklart ska jag det, svarade jag, det är ju döroligt.
Sen var jag tvungen att fråga honom varför han undrade jag brukar ju åka pulka varje vinter.
Hans svar blev att det inte var särskilt vanligt att föräldrar åkte med sina barn, de står mest och tittar på. Vilken tur för dig då att du har en sån cool mamma, sa jag och då svarade W: Ja, det är väldigt tur.

Tänkte på det han sa när vi var och åkte. Det var faktiskt bara jag som åkte av de vuxna,
resten stod och tittade på och frös. Jag tror nog att de också ville åka fast de vågade inte, en del tror ju att man inte kan ha roligt och vara lite barnslig när man är vuxen.

Nä, jag är som jag är och tänker fortsätta med det tills näsan ramlar av, livet blir så mycket roligare då.

Ett gott nytt år önskar jag alla.

En del saker ska inte sägas

Skulle aldrig skrivit att snön hade avtagit för när jag kom ut så yrde den värre än det hade gjort på hela dan. Det är typiskt, en del saker ska absolut inte sägas och knappt tänkas heller. Ska köra en stund till och sen är det hemgång. Snön lär ju ligga kvar i morgon också.
Åker nog till jobbet ett par timmar tidigare i morgon så att jag hinner ploga lie innan folk ska till jobbet eller vad de nu ska göra dan före nyårsafton.

Massor av snö...

Alla som bor i Göteborg vet att det har snöat till och från hela dagen.
Ingen snökaos som en del radiopratare tycker utan lagom mycket och eftersom det är kallt ute är det ingen blötsnö som det brukar vara. Skulle tippa på att det är ca 1 dm fast det har blåst en del också så det har blivit en del drivor som är betydligt högre.
Eftersom jag jobbar som miljövärd, har dagens uppgift bestått i att ploga och skotta.
Det blir att jag jobbar över ikväll eftersom det jag plogade i förmiddags har snöat igen och därför behöver jag dit en gång till med traktorn.
Just nu snöar det lite mindre men smhi har sagt att det ska komma mer i natt och i morgon så då är det bara att fortsätta med plogeriet.
Det är lite synd att jag inte har tagit semester nu i mellandagarna så att jag kunde varit ute med W och Bubba och åka snowracer och pulka, men dom åkte till mannens föräldrar igår så dom har nog haft en härlig dag i snön med varm choklad och ostmackor att värma sig med efteråt.

Jag älskar snö.

Året som gått , 2005

ÅRETS

Nyhet: Migrationsverkets
champagnekalas.
Kärleksögonblick: Varje gång mannen är i närheten.
Känslor: Lycka.
Seger: Lärt mig gå och dansa i högklackat (6 cm).
Plats: Nya lägenheten.
Vardagsmys: Den nyinförda onsdagsmiddan med brorsan och Catta som har stående inbjudan.
Helglyx: Sovmorgon.
Flopp:
Maträtt: Sushi, min nya favorit.
Dryck: Kaffe.
Tv program: Dokumentären om Sebbe som viste att han skulle dö.
Skor: Mina svarta dansskor.
Plagg: Har börjat använda kjol ganska ofta.
Stillikon: Har faktiskt ingen.
Accessoar: Snygga örhängen.
Väska: Partyväskan från H&M.
Makeup: Mitt nya provkit från i.d.
Träning: Dansen såklart.
Resa: Avkopplingsveckan på gullholmen (ingen mobil eller annan kontakt med omvärlden).
Drink: Gin & tonic.
Lyx: Hotellfrukost med mannen.
Butik: Zoovillage.com
Parfym: Jean Paul Gaultier – Le Male (på det andra könet förstås).
Sysselsättning: Dans, dans och åter dans.
Premiär: Har ställt upp i min första danstävling.

Två till...

Jaha, så har man spottat 073 och 074.

Den bästa

Den bästa julklappen jag fick i år var en cd som mannen har bränt till mig.
Det räcker att titta på låttitlarna så förstår ni nog.

30707-71

svt 24

Vill ni se dans på tv så sätt på svt 24 kl 20.00 imorgon (26/12). Då visar dom från danstävlingen 'Christmas Cup' som gick i Örebro den 3/12.
Tävlingen visas även den 1/1 klockan 13.00 på svt 24 och den 8/1 klockan 19.00 på svt 2.


Vad gör du?

Kärlek är ett verb - inte en känsla.
Det handlar om vad man gör, inte vad man säger.

God Jul

Jag önskar alla en riktigt god jul. Pussar och kramar till alla.

30707-67


Ett ljus till minne

Tänd ett ljus till minne av alla de som drabbades av tsunamin.

Bra och Dåligt

Jag får väl börja med de tråkiga nyheterna.
Min danspartner
PK fick inte jobbet i Zürich som han hade hoppats på. Han var lite deppad och mycket besviken igår på träningen.
Den goda nyheten är då, som ni förstår som läst tidigare inlägg är,
 att jag slipper att leta reda på en ny partner.
Jag är jätteglad för det för jag tycker att det funkar superbra mellan mig och PK. Vi strävar åt samma håll och dansar i första hand för att det är kul.

Efter dansen igår hade vi en liten julavslutning. Glögg, lussekatter, tryffel och pepparkakor bjöds det på. Allt var hemmagjort förstås, det var supergott och vi hade riktigt trevligt, inte för att jag hade trott något annat, det är ju bara trevliga typer som dansar.
Nu är det uppehåll med drop-in kursen fram till den 12 januari, jag längtar redan dit.

Eventuellt ska jag och PK vara med på ett dansläger som skolan anordnar för sina elever i mitten på januari. I samband med lägret har de även en liten danstävling för att tävlingsparen ska få tävlingsvana. Det kan nog vara bra för mig med tanke på hur himla nervös jag var sist.

Nu vill jag passa på att önska alla mina trogna läsare och alla andra som hittar hit en
riktigt God Jul. Hoppas att ni får en underbar helg med massor av kärlek och kramar.


Knäck

Hur ska knäck vara egentligen?
Det är väl en smaksak kan jag tro men ska den vara mjuk som kola eller seg och knäckig.
De allra flesta knäck jag har blivit bjuden på i mitt liv har varit av den mjukare kolavarianten. Men jag måste säga att jag föredrar knäck som är av den hårdare och segare typen.
Det är även sådan knäck jag gör själv till jul.
Detta året hade jag i lite rivet citronskal på slutet och det blev jätte smarrigt, rekommenderas
om men gillar citron förstås.

Receptet är jätte enkelt och lyder som följer:
3 dl vispgrädde, 3 dl socker och 3 dl ljus sirap.
Koka detta tills det når en temperatur på 140-145 grader, gör ett kulprov för att vara riktigt säker på knäckens blivande hårdhet/seghet.
Häll i 1 dl finhackad mandel och lite rivet citronskal.
Rör runt och klicka upp i knäckformar så fort som möjligt.


Julstök

Jaha nu har julstöket börjat på allvar, det var nog på tiden, fast jag tar det med ro.
Julen ska ju vara lugn, skön och stressfri. Brorsan var på en liten visit och hjälpte till.

   

På fredag kväll ska vi på bio (Narnia) och sen blir det nog en öl på The Dubliner 
det har blivit en liten jultradition vi har i familjen.
Detta året ska mannen, mamma, pappa, brorsan, mannens bror och jag gå.
Barnen är förpassade till mannens föräldrar som gladeligen ställer upp och passar.

Minusgrader

Idag har jag flisat hela dagen. Var ute och skottade snöslask och flisade igår på kvällen.
Tänkte att det nog smälter bort under natten. Men icke.
Under de tidiga morgontimmarna blev det minusgrader och all slask frös och det blev snorhalt på alla gångbanor i hela stora staden. Att jag flisade igår märktes knappt idag så det var bara att börja om och göra det supernoga. Nästan hela dagen tog det man nu kan tanterna och farbröderna gå ut på sina små promenader utan att vara som bambi på hal is.
I morgon ska det bli töväder enligt
smhi, så det blir nog en grön jul i år.

2 x 2 på 5 minuter

När jag körde hem idag hade jag dubbel tur.
Först såg jag 071, sen 071 en gång till. Då tänkte jag att det alltid ska vara så att man ser samma nummer hela tiden. Men en minut senare spottar jag två stycken 072 i rad.
Livet är bra konstigt ibland, för en platespottare alltså.

Min personlighet ?

Har gjort testet presis som suzz och mitt resultat blev som följer:

Alice Bah, trygghetsfaktor 57%
Jag trivs tydligen i mitten ,men drar åt det trygga hållet.
Jag tycker att nya upplevelser är bäst i efterhand och att de bästa
ögonblicket på chartersemestern är när jag hämtar ut fotona från fotobutuken.
Jag tycker även att det är en planeringsfråga att kunna se tillbaka på ett minnesrikt liv.

Lämpliga yrken för mig är: Arbetsförmedlare, allmänreporter eller butiksinnehavare.

Jag vet inte riktigt om jag håller med testsvaret, men så är det väl alltid med tester.


 

KiK - festkläder

Har ni vägarna förbi Mäster Samuelsgatan i huvudstaden och behöver en festblåsa, brudklänning
eller nått i den stilen tycker jag att ni ska kika in i denna lilla
butiken.

Ett plötsligt begär...

Sitter och kollar runt på webben och vad hittar jag in på för sida?
Jag blir ju dösugen och det är ju jättelänge kvar till den åttonde februari.
Tur att det bara är en gång om året.

Jag får väl ta mig ett litet pepparkakshjärta istället.


Det luktar jul

Pepparkakor är ljuvliga och så blir man snäll av dem har någon sagt.

30707-61

När jag kom hem från dansen luktade det gott av pepparkaks-bak i hela
svalen. Gissa hur glad jag blev när jag upptäckte att det var från vår
lägenhet det kom.
Bäst av allt är att det blev deg kvar, för senare bak enligt mannen, men
jag kan nog inte låta bli att smaka lite på den för degen är nästan bättre än
färdiggräddade pepparkakor.

Sista gången

Jaha, nu blir det ingen mer teknik förrens i slutet på januari.
Hur ska jag klara mig utan, jag får abstinens bara av att tänka på det. Det värsta av allt är att jag bara kommer att hinna vara med på en träning för sen ska jag operera foten och blir borta minst fyra veckor.
På torsdag är det sista drop-in lektionen och då ska vi stanna kvar lite efteråt och dricka glögg och mumsa på pepparkakor. En trevlig liten julavslutning blir det.


Vemodiga melodier

Jag tycker att jag är, och jag försöker aktivt att vara en glad och positiv person. Jag har nära till skratt
och försöker alltid att se det positiva i olika situationer. Jag försöker att göra saker för att jag tycker att det är roligt och för att det ger mig och min omgivning glädje.
Men hur kommer det sig egentligen att jag, som i grund och botten är en glad och lycklig prick,
nästan uteslutande lyssnar på sorgsen musik.
Jag kan inte sluta med det, är det någon artist eller någon speciell skiva jag fastnar för så är musiken eller texterna dystra. De får gärna handla om olycklig kärlek, svek, död och annat elände.
Just nu har jag snöat in på James Blunt – Back to bedlam.
Alla låtar på den skivan är bra men det är speciellt ’No Bravery’ och ’ Goodbye my lover’ jag lyssnar på. Dessa två låtar gör att jag får en klump i halsen och ibland börjar till och med tårarna att rinna ner för mina kinder när jag lyssnar på dem.

Är det bara jag som är såhär eller finns det någon annan därute som är som jag?


Dublin tur och retur

Min danspartner, PK, var i Dublin i helgen på en heldags intervju för ett jobb han har sökt i Zürich.
Han har haft några telefonintervjuer innan och det verkar som att får jobbet. Dom skulle höra av sig
i slutet på veckan och lämna besked.
Det är en jättechans för honom men synd om mig som förlorar en sådan bra danspartner. Det är inte
så lätt att hitta någon ska ni veta.
Ens partner måste ju vara lagom lång, ha ungefär samma ambitioner som en själv men framförallt ska han vara trevlig och kunna ha roligt när man tränar.


Kvartsamtal

Var och dansade igår.

Det var sista träningen för denna terminen och en sammanslagning av
latin- och standardträningen. Vi fick fylla i ett frågeformulär som handlade om hur vi hade upplevt denna terminen, vad vi tycker att vi ska bli bättre på, vilka resultatmässiga mål vi har inför 2006,
hur mycket vi tränar nu och hur mycket tid vi har tänkt att lägga i framtiden.
Sedan var det mest friträning och de olika paren kallades in på kvartsamtal (Jag minns knappt när jag var på ett kvartsamtal som gällde mig själv senast).
Tränarna tyckte att vi hade bra och rimliga mål inför nästa år. De tyckte även att vi var fokuserade på träningarna och sög åt oss allt som de tog upp under lektionerna. De sa också att de tyckte att vi hade gjort bra ifrån oss på tävlingen och det kändes roligt tyckte jag.

Vid 20:10 gick vi över till drop-in kursen och dansade samba och cha-cha.
Det är alltid lika roligt att vara med på den klassen. Vi gick igenom några gamla turer och det var bra för det var en tur i samban som jag hade noll koll på.
Ibland blir det som kortslutning i min hjärna, jag fattar ingenting, jag känner mig helt förvirrad.
Men LS bara skrattade åt mig och frågade om även jag hade nått minne av att detta hade hänt förut.
Ja, eventuellt någon enstaka gång, svarade jag och då skrattade han ännu mer (sanningen är att detta förekommer ganska ofta när vi lär oss en ny tur, men det brukar gå över ganska fort).
Sen visade han mycket noga exakt hur stegen skulle vara och vips så föll polletten ner.

På söndag är det teknikträning.
Då hoppas jag att vi fortsätter med Paso Doblen och att jag får dansa tjej denna gången.

På lördag är det salsa på Caliente men jag har inte bestämt mig om jag ska gå än eller inte.
Är sugen men jag får höra med mannen först.


Ännu en plåt

Nu har jag sett 070, jag tror jag har hamnat i ett flyt med att spotta mina plåtar.

Du är den ende


Du är den ende, jag aldrig kan glömma,
din mun, dina ögon, din lugnande stämma.
Och därför jag ber dig nu: Blott du mig ger ett enda litet ord, är jag din.

'Bo Setterlind'

Hela texten

På väg hem

Satt i bilen på hemväg över älvsborgsbron och plötsligt klämde sig en skruttig jeep in framför mig.
Gissa vad den hade för siffror på plåten...
069

Vilken tur man kan ha.

jag såg den

Nu har jag spottat 068, hurra.

Idag är det EFIT-dag, bilderna lägger jag upp imorgon eller sent i kväll.


Underjordisk Paso Doble

Här kommer ett utdrag ur en grym dikt jag hittade.
Den heter: glimmerskiffer, älskling (desperation)

******
jag behöver kartor över hennes hud,
ur minnen växer sorgfälliga texturer
men jag är i behov av detaljer,
inre måttangivelse, undermedveten black bottom

jag vill kvantifiera henne,
kolonisera henne, doktorera i henne,
bygga civilisationer tillsammans,
med henne

jag vill ha henne här, här, här

vill ha henne i underjordisk paso doble,
naken i min närvaro,
tillgänglig för intensitet, tätt inpå,
ut och in, upp och ned
******

'Troll'

Dubbelt upp

Dansskolan jag går på håller på att byggas om och därför blev torsdagens drop-in kurs inställd.
Just då deppade jag lite men extra glad blev jag idag eftersom vi hade en dubbellektion i teknik.
Vi fick i och för sig vara i discosalen, med ett golv av nått sviktande material,
där vi inte kunde ha högklackat . Det blev till att dansa i strumplästen. Det gick väl okej.
Först gick vi igenom och lärde oss mer på Paso Doblen. 
Idag var det två killar för lite så jag dansade kille nästan hela tiden. Det var en utmaning. Först nya steg, en annan fattning med händerna och så var jag ju tvungen att föra också (något som jag har vant mig av med). Men det gick bra och hjärnan fick några nya
synapser idag också.
Efter Pason tränade vi på vart man ska ha sin kroppsvikt och hur man ska kunna känna sin partners rörelser beroende på vart man har vikten. En jättebra och nyttig övning, speciellt om man blundade för då kunde man ju inte se vilket håll partnen hade tänkt att gå utan var tvungen att känna det.  
Efter träningen tog jag mig en promenad hem, solen sken det var vindstilla och minst sju plusgrader.
Det kändes som de första vårdagarna brukar göra.
Det ända som saknades var fågelkvittret.

Bokhyllan

Stod och spanade i den ena av våra proppfulla bokhyllor efter något att läsa.
Då fick jag syn på en liten svart diktsamling som vi fick av en av mannens vänner. Vännen är självaste författaren av verket och jag tänkte dela med mig ett av hans alla alster.

Ett kort möte

Hon lämnade mig ensam
Kvar i rummet
Lämnade tekoppen på bordet
Ett kallt brunt odrucket farväl
Låg stilla kvar i botten
Hennes ögon törstade
Efter min kunskap och kärlek
Men hon valde den
Bistra mörka natten
Och försvann med mig bok

C.M.P.C.

Avslutningsuppvisning

Idag ska jag och Bubba på dansskolans avslutningsuppvisning i Lisebergshallen.
Bubba ska kolla vilken dans han vill börja med i januari.
Nu  är han och tränar bandy på ruddalen, jag hade turen att en kompis till honom ringde och frågade om Bubba ville åka med dem till träningen. Skönt för då kunde jag slappa lite på morgonen.
Ikväll är det nobelfest hemma hos Bullen, det ska bli kul. Jag har hängt fram en blå, jättefin långklänning som jag ska på mig. Brorsan ska ha kostym och slips dagen till ära. Det är inte så ofta han har det men ibland och då är han superstilig.

Idag ska jag sätta upp granris och lampor på balkongräcket. Det kommer att bli så fint.

Bröllopsfotot

Jag och mannen firade ett år den 20 november.
Det fina fotot har
fotograf Katrin Svensson tagit och såhär såg vi ut på vårt bröllop.

vigsel

Inspiration från växtvärlden

Jag var ju på mässa i mitten av november och tog lite bilder där.
Detta är ett smakprov av några av de växter som jag antagligen kommer att köpa in till
 det området jag har hand om.
Först är det två stycken rhododendron. Den första med blanka, spetsiga blad och den andra med variegerade blad. Sist men inte minst är en bild på en helt underbar magnolia.

                

Hittade även olika trädgårdsprydnader. Jag är inte särskilt förtjust i sådant krimskrams men de gröna glaskulorna på stativ, med belysning i var snygga tycker jag. De fanns i andra färger också.


Intressanta människor

Vad är det egentligen som gör att jag blir intresserad av nya människor
och vill lära känna dem på ett djupare plan?

Det finns massor av olika saker men en av dessa är när jag märker att personen i fråga verkligen brinner för något. Att personen vet vad han/hon vill med sitt liv och genom ord och handling strävar efter att uppnå sina mål. Jag gillar när man märker i hela kroppsspråket och när man ser hur glädjen brinner i ögonen när någon pratar om det dom gillar.
Extra intressant är det om personen i fråga bryter av från det normala (vad som
är normalt kan i och för sig diskuteras) och vågar göra det den vill utan att
påverkas av andra människors fördomar.
Jag tilltalas även av människor som kan och har fakta om saker ingen annan har en aning om. Inte bara vanlig allmänbildning utan mycket mer än så.


Vattenpussar

Denna texten är skriven av Tekla.
Randiga stövlar gör även mig glad.

Randiga stövlar

Randiga stövlar
gör mig glad
Randiga stövlar
går på promenad

vattenpöl
till hästföl
gröna hagar
till vita kragar
fyllda med röda pussar
vattenpussar
att hoppa i

Randiga stövlar
gör mig glad










Kan inte låta bli

Hittade denna fina texten hos Annika:

kan inte låta bli

trots att jag vet
att vi inte ska vara ihop

och trots att du
inte ens tänker tanken

så kan jag inte låta bli
att vilja och önska


Bio

Igår var vi på bio hela familjen och kollade på ’Harry Potter och den flammande bägaren’
Palladium. Den var helt okey. Spänning, sorg och glädje i en lagom blandning.
Det är skönt att ha barn som hinner läsa texten, filmen var på engelska med svensk textning, så att man kan se originalversionerna av filmerna.
I morgon ska jag ta ut kompledigt efter lunch för att åka till stan med pappsen och handla julklappar. Han har så svårt att veta vad han ska ge sina barnbarn så jag får hjälpa till med idéer. På kvällen imorgon blir det ingen dansträning, snyft för jag ska på julbord med jobbet,
det ska bli kul. Vi ska till Fiskekrogen, hoppas att deras julbord är bra och att dom har massor med goda sillinläggningar.

 


Den första listan

Va inne och kollade hos Monarda. Jag blev inspirerad och tänkte att en lista kan va kul.
Min första blir det. Håll till godo.

10 låtar du lyssnar på just nu
Two in the morning - Jennife Brown
Sail beyond doubt - Sugarplum Fairy
Månens barn - Staffan Hellstrand
Goodbye my lover - James Blunt
How can you live with yourself - Kristoffer Åström
If you should walk away - Honeypie
Drunken hands - Christian Kjellvander
No bravery - James Blunt
Bad day - Daniel Powter
La Tortura - Shakira

9 saker du ser fram emot
Julafton
Nästa dansträning
Skidresan till Vemdalen
W's dansuppvisning
Min fotoperation
Korsikaresan i juni
Julbordet på tisdag
En lugn kväll med familjen
Nobelfesten på lördan

8 saker du har på dig dagligen
Deodorant
Glasögon
Trosor
BH
Läppglans
Skor
Vigselringen (nästan varje dag i alla fall)
Strumpor

7 saker som irriterar dig
Att coca-cola försöker konkurera bort julmusten
Gamlingar som inte tar på sig riktiga vinterskor eller använder broddar
Negativa personer
Bilförare som kör för fort
Personer som talar nedsättande om invandrare eller homosexuella
Högen med ren och ovikt tvätt som tornar upp sig i soffan

6 saker du rör varje dag
mannen
W
Bubba
Mobilen
Ytterdörren
Frukter

5 filmer du kan se om och om igen
Nyckeln till frihet
De misstänkta
Pulp Fiction
Sagan om ringen triologin
Crouching tiger hidden dragon

4 personer du vill spendera mer tid med
Familjen (mannen, W och Bubba)
Brorsan
Catta
LS (skulle vara kul att lära känna honom lite mer)

3 saker du gör varje dag
Pussar och kramar familjen
Äter frukost
Tänker på dans

2 artister du sett live
Christian Kjellvander
Nicolai Dunger

1 person du kommer att spendera resten av ditt liv med
Mannen (hoppas jag)

86-årskalas

Idag ska vi på 86-årskalas. Det är mannens morfar som fyller år.
Det är en rolig och skön morfar som man kan skoja med och som har lätt till skratt.
Det är skönt med gamlingar som är glada.

Vi köper nog en fin bukett med röda och blå blommor i till honom (han håller på ÖIS), så blir han glad.

Fotboll, Bandy och Dans

Först av allt vill jag säga att jag tycker att det är bra att mina barn håller på med fotboll, bandy och dans.
Jag uppmuntrar och berömer och kör dem med glädje både hit och dit för att de ska kunna vara med på de aktiviteter de själva väljer.

Menibland kan jag bli lite trött på att småkillar alltid ska få sådana dåliga träningstider. Ofta är det sena kvällar, tidiga mornar och nästan alltid på helgen då man vill vara hemma och ta det lite lungt.
Men det kanske är just det som sållar agnarna från vetet.

W har jazzdans på torsdagar 16.30 och det blir alltid lika stressigt att hinna även om jag försöker gå lite tidigare från jobbet. Han har bandy på lördagar vid 10 och fotboll på söndagar klockan 11.
Bubba har fotboll på fredagskvällarna mellan klockan 18.30 och 20.00 och sen så har han bandy på lördagsmornarna klockan 9. Det tillkommer även matcher och tuneringar i de olika sporterna.
 Detta är vinterschemat, men på sommaren är det ingen bandy i och för sig men däremot fler fotbollsträningar och cuper.
Till våren ska W börja dansa två gånger i veckan och Bubba en gång. Det ser de fram emot. 

 Jag hoppas inte att någon därute tror att det är jag som tvingar dem att dansa, det skulle jag aldrig göra. Jag brukar säga till dem att det absolut viktigaste med det man gör (oavsett vad det är) är att man har roligt och känner dig väl till mods. Känner man inte så kan man likaväl lägga av och testa något annat istället.

Livet är för kort för att ha tråkigt.


Caliente-club

Nu är det äntligen bestämt. Jag ska ut på lördag och dansa salsa.
Några av de trevliga typerna som dansar på drop-in kursen dansar nämligen också salsa. Jag frågade om dom skulle till
Caliente och det skulle dom.
Det är alltid roligare om det är någon man känner när man går ut så att man har någon
att prata med mellan danserna.
 

Paso Doble

Idag hade LS bestämt att vi skulle få börja att lära oss Paso Doble och Wienervals.
Dessa två danser har han inte haft på de nio månader som jag har gått på drop-in kursen så det var på tiden. Vi lär oss ju grunderna i de danser som ingår i
tiodanserna på denna kursen.
Det var intressant att få vara lite allvarlig och bestämd i Paso Doblen, även om jag hade svårt att hålla mig för skratt nästan hela tiden.

Paso Doble
är en tvåtaktsdans ("Paso doble" betyder "tvåsteg") som skall efterlikna rörelserna i tjurfäktning, med herren som tjurfäktare och damen som den röda capen.
Den kommer från Spanien och blev populär i Paris på 1930-talet. Det är en energisk, livlig dans som dansas till marschmusik i ett tempo av 60-62 takter/minut.


Wienervals
utvecklades i Österrike under 1700-talet och kom till England 1812. Dansen stabiliserades som tävlingsdans under 1800-talet. Wienervals dansas till tretaktsmusik med 58-60 takter/minut, och har ett ganska begränsat antal figurer.