Vad blir det nu?

Nu har jag läst ut boken och jag tycker att den var lite lagom underhållande.
Eftersom jag är en 70-talist känner jag igen mig en hel del och blir självklart påmind om
hur vi hade det i vårat så kallade DDR-Sverige.
Men vad ska jag läsa nu? Vi har hur många böcker som helst och ändå är det så svårt att välja.
Tips någon?

Tänkvärt...

Dans är konsten att få undan fötterna så fort att han inte hinner trampa på dem.

Omtänksamt

Lånade ut bilen igår till Catta och Jonny.
 Blev glatt överraskad då Jonny kom tillbaka med nyckeln och hade köpt med sig
vindruvor,
 en påse Polly och en Amelia till mig.
Glad blev jag, jätteglad.

Tack.

Låt nummer 7

This serenade is growing colder breaks my soul that tries to sing
And there's so many, many thoughts
When I try to go to sleep
But with you I start to feel a sort of temporary peace

'Anathema- Temporary peace'

Bästa vännen

Hittade en gullig länk hos Karolina.
Jag lånar den och hoppas alla mina bloggvänner som skriver sitt namn blir lite gladare
och tänker på att alla människor är speciella för någon.

Du är speciell

Biverkningar

Igår var ingen rolig dag.

Jag har käkat en värktablett som heter
'Panocod 500mg' för att det inte ska göra så ont i foten.
Igår hade jag nog alla biverkningar som man kan få av den tabletten.
Yrsel, dåsighet, illamående och så svullnade mitt ansikte så att mannen tyckte jag såg ut som om jag hade gått tre ronder med Laila Ali. Jag kunde inte äta och knappt dricka för att jag mådde illa och kräktes regelbundet under hela dagen. Jag var så yr så att jag endast med stor möda kunde ta mig till toaletten för att kissa. Fick faktiskt krypa dit för att inte ramla omkull.
Jag sov i så gott som hela dagen. Vaknade bara var 40:onde minut för att kräkas.
När jag låg där och kände mig som ynkligast beslöt jag mig för att sluta ta Panocod och gå över till 'Panodil forte' som jag skulle ta när Panocoden var slut och den värsta smärtan hade lagt sig.
Jag har hellre ont än att vara helt okontaktbar.

Idag känns det bättre och jag har varit uppe och suttit i min Lunna-fotölj och ätit frukost. För att fördriva tiden har jag börjat läsa en bok som heter 'Två nötcreme och en moviebox'.
Det blir nog en riktigt trevlig läsning tror jag.

Såhär ser min fot ut nu, med en massa bandage förståss. Det ska sitta på till den 14/2 då jag ska på återbesök och röntga foten och ta bort stygnen. Ska bli spännande att få se hur foten ser ut då.

30707-92


Hallux valgus

Så var det gjort. Stortån är uträtad och knölen är borta.

Åkte till sjukhuset i morse och var den förste patienten den dagen. Skönt att slippa ligga och vänta på att det skulle bli min tur.
Operationen gjordes under lokalbedövning och tog bara 35 minuter.
Kirurgen, operationssköterskan och narkossköterskan var riktigt trevliga och pratade och skojade med mig nästan hela tiden. Dom tyckte nog att jag var lite skruvad när jag sa att jag helst skulle vilja sätta mig upp och titta på när dom skar och sågade i mig. 
Ingreppet gick bra och jag hade ett fint skelett fick jag veta när allt var klart.

När jag vid lunchtid var på väg hem och tog en sväng förbi apoteket för att hämta ut receptet på värktabletter så hände det drastiska. Mitt blodsocker försvann nog helt för jag blev illamående,
började kallsvettas och höll på att svimma Mannen sa att jag var helt kritvit i ansiktet och blev mycket orolig för mig. Som tur var såg en som jobbade på apoteket det och kom med vatten och dextropurtabletter. Sen fick jag följa med apoteks-sköterskan in i hennes lilla rum och lägga mig där tills jag mådde bättre. Mannen blev ivägskickad att köpa banan och festis så att jag skulle få något i magen. När jag hade ätit och druckit lite kändes allt som vanligt igen och jag och mannen fick åka hem.
Lokalbedövningen sitter fortfarande i och det känns som om foten är helt stum när jag tar på den.
Hoppas att det inte gör jätteont när den släpper.

Såhär såg foten ut före operationen och jag kommer med nya bilder så fort bandaget är av. 
Den vänstra är det som har blivit skuren, sågad och skruvad i.
30707-91

Sista dansen

Igår var det min sista danslektion på minst 4 veckor.
Vi hade latinträning och vdet var en vikarie eftersom vår ordinarie lärare inte var där.
Det var en riktigt rolig och annorlunda lektion. I cha-cha fick vi träna upp vår snabbhet i
fot- och benrörelserna och i armarna. Det är viktigt att kunna markera takter och steg med blixtsnabba och kontrollerade armar i cha-cha.
 I samban hade vi en snabblektion i att visa lekfullhet och njutning,
att kunna förmedla känslor på olika sätt.
Sist men inte minst hade vi rumba. Eftersom rumban är en passionerad dans är det viktigt
att dansarna kan lura publiken att de är jätteförälskade i varandra. Det är inte det lättaste att se ut och röra sig som om man vore upp över öronen förälskad i sin danspartner, så det var precis det vi fick träna på. Blicken, attityden, rörelserna. Allt skulle vara passionerat.
Jag tyckte att det var en riktigt rolig och nyttig övning och jag tror att alla eleverna gjorde framsteg.
Det blir bara roligare och roligare att dansa med
PK. Mycket beror nog på att vi hela tiden och speciellt de senaste träningarna har gjort stora framsteg. Vi har fått ett bra flyt i dansen och det känns som om det är lättare att lära sig nya steg och finesser.

Men nu tar jag en månads uppehåll och hoppar omkring på kryckor istället.
Jag längtar tills jag kan börja träna igen och jag längtar till nästa tävling.

Låt nummer 6

but at half past one
you called me and
you said you've been there
with some friends
was having fun
but all the time
you've been wanting me around
and I was nowhere to be found


'Kristofer ÅströmWalpurgis night'

Trollet

Hittade en bild på Trollet.

Han var min hund i många år men tyvärr fick han cancer och vi var tvugna att låta honom somna in.
Det är nått av det värsta jag har varit med om och nu när jag sitter här och skriver kommer känslorna tillbaka och tårar rinner ner för mina kinder igen.
Jag saknar honom jättemycket och jag tror att han förstod när vi var hos veterinären,
och han skulle få den där sprutan, att vi aldrig skulle ses mer.
Han låg bara lugnt i min famn och tittade på mig med sina stora, bruna och sorgsna ögon.
Jag bara grät och klappade hans varma och mjuka päls. När sköterskan gav homom sprutan grävde jag ner ansiktet i hans underbara päls och höll andan, med tårarna sprutande tills hans
lilla hjärta hade slutat slå.
Skulle jag kunnat hade jag nog skrikit rakt ut av smärta och sorg.

Efteråt kände jag mig helt tom.
Inga tankar, inga ord.
Ingenting kände jag, förutom en enorm saknad.

30707-92
Trollet

EFIT 22/1 2006

30707-73
06.45 Godmorgon alla.

30707-77
07.33 Bilrutan var täckt med vackra iskristaller.

30707-79
07.35 Påväg till jobbet, 14 minusgrader är det ute, brrr...

30707-80
08.30 Jag vet vilket träd dessa tillhör, men vet du?

30707-85
09.40 Hittade ett gäng istappar

30707-83
10.12 Se så fint jag har plogat. Inga tanter kommer att ramla på mitt område.

30707-81
10.55 Rosen-nypon

30707-88
11.30 Min fina Lunnafotölj. Fotpallen har blivit uppläggningsplats för
           den ovikta tvätten.

30707-87
12.17 Dags för en liten tillfixning.

30707-86
13.00 En bortglömd stol hittade jag på balkongen.

30707-90
14.05

30707-91
15.45 Valsgenomgång för killarna.

30707-92
17.03 Snabbfika innan friträningen.

30707-93
18.38 Dansen har gått kanon idag men nu är jag trött.

30707-75
19.36 På hemväg.

30707-95
20.28 Kvällsmackan smakade mums.

30707-74
20.40 Kvällens måne. Nu säger jag godnatt. Tidigt kan tyckes men jag
           svimmar snart av trötthet. 

Flisning och dans

Det är EFIT dag imorgon och denna gången vet jag i förväg vad det kommer att bli för slags bilder.
Jag ska nämligen till jobbet på förmiddagen och ploga och flisa lite så det blir det blider på. 
På eftermiddagen ska jag och dansa. Salsa, teknik och friträning står på schemat då.

Dröm nummer 4


 


Latino lover

Var på den första latinträningen igår och den började stenhårt.
Riktig uppvärmning för första gången och lite smidighetsövningar. Det var kanon bra och jag hoppas att vi fortsätter med det.
Efter uppvärmningen började med cha-cha och tränaren gick igenom hur fotarbetet skulle vara i lock-step. Det var bra för jag och fler med mig slarvade nog rätt så mycket med just det.
Efter en timma ungefär hade alla en gemensam planering för året.
När vi ska träna och när vi inte kan. Vilka tävlingar vi ska vara med på och om vi
skulle ha några privatlektioner.
Vid åtta tiden gick jag och PK in till drop-in kursen och var med där.
Det var som vanligt jätte roligt och jag gillar verkligen det trogna gänget som går där.
Efteråt hjälpte jag PK att träna lite på salsastegen. LS var med och instruerade oss lite,
riktigt kul fast koncentrationen var nog inte på topp för tröttheten efter fyra timmars dansande innan började kännas.
Kom hem vid 11-tiden och stupade i säng. Somnade inte förens vid halv ett tiden
och gick upp i morse vid halv fem. Det har ju snöat lite ute och snön måste ju bort och det är ganska skönt att ha plogat lite innan alla andra människor börjar röra sig ute.
Brorsan kommer också till jobbet idag för att övningsploga,
det finns ju snö så att det räcker och blir över idag.

Hoppas att alla får en riktigt härlig dag i snön.
Kör försiktigt och passa på att åka pulka och göra snöänglar.


nytt nummer

078 susade förbi mig i en väldans fart alldeles nyss.

Människor som gör mig glad

I mitt liv finns det en begränsad skara människor som det räcker för mig att tänka på
för att jag ska bli på gott humör, känna mig sprallig och bli varm inombords.
Jag kan inte förklara, men det är en väldigt speciell känsla, nästan som att vara förälskad
fast inte riktigt lika. Jag är ju inte kär i allihop. Det är bara en väldigt närbesläktad känsla den här som jag känner.
Förutom barnen som självklart är en del av denna begränsade skara människor består den även av
Catta som förövrigt är den enda tjejen bland dessa personer.
Sen är det brorsan, Johanpappa, Boullen och LS
Många killar är det men jag tror att det beror på att jag i hela mitt liv alltid har haft lättare att komma överens och umgås med killar. Tjejer kan vara så knepiga ibland.

De flesta bland dessa personer känner jag ganska väl men med ett undantag:
LS känner jag enbart genom dansen och jag vet inte så mycket om dem förutom det lilla jag har fått reda på där, men ändå har de något som tilltalar mig.
Jag har ingen aning om vad det är men det finns där och gör mig glad.

För de flesta av dessa personer har denna känslan hos mig funnits redan från början,
innan jag lärde känna dem ordentligt (som det där berömda klicket,
kärlek vid första ögonkastet, ni vet) och hos några av dem har känslan kommit senare,
när jag känt dem ett tag.

Självklart finns det en massa andra människor (nära vänner, kompisar och bekanta) som jag också blir glad av men inte riktigt på samma speciella sätt.

..............................................

Jag gör ju små tillägg i inläggen ibland och här är ett som är hitplitat
i september 2006.

Det har tillkommit ytterligare en person i skaran av glädjegörare.
Chauffören på jobbet.
Han är i en klass för sig själv.

Ni måste plöja er fram...

... så att det händer nått på dansgolvet.
Precis så sa min valstränare igår, på årets premiärträning.
Detta med att hävda sig på dansgolvet är en viktig detalj som vi i gruppen behöver träna oss på.
Allt för att domarna inte ska somna utan behålla intresset för just oss
och tycka att det är vi som dansar bäst.

Det var härligt att komma igång igen efter juluppehållet men jag märkte ganska fort att jag hade
tappat de väldigt många och små musklerna jag använder när jag sträcker upp mig
och står som jag ska i standarddanserna.  

Vitt puder i mängder

I natt ska det snöa sa hon på väderleksrapporten i morse.
Jag har kollat upp detta lite mer på
smhi:s hemsida och det stämmer faktiskt,
det ska börja i natt och hålla på tills efter lunch.
Det passar kanonbra för då kan brorsan komma och träningsploga området.
Han ska ju vikariera för mig när jag är sjukskriven i februari och det är ju bra
om han har testat att köra snö lite innan.


Låt nummer 4 och 5

Love of mine some day you will die
But I'll be close behind
I'll follow you into the dark

'Death Cab For Cutie - I Will Follow You Into The Dark'



And if tomorrow never comes
know this twice, just know this once.
Knowing you has made me able to go on.



Snyft, bland annat

Nu har granen blivit avklädd och utkastad på balkongen, allt julpynt står i vardagsrummet i väntan på att bli omsorgsfullt nerpackat i lådor för att sedan förpassas till den mörka källarskrubben. Hoppas inte julprydnader har känslor för då skulle dom inte vara så glada just nu. Jag som gillar julen så, varför måste det vara nästan elva månader kvar till nästa gång. En evig väntan känns det som.

30707-72

Nu ska jag in i duschen och frächa upp mig lite och sen ska jag gå ner till Catta och sippa på ett glas rött och snacka lite om allt och inget. Det ska bli kul för det var så längesen vi sågs.

Söker efter en bra bild på en gran och vad kommer som andra träff tror ni?
Jo, denna galning.
Det måste göra fruktansvärt ont.

Flytet har kommit åter...

Spottade 077 idag, numrena flyger förbi i en rasande fart för tillfället.
Kanske blir jag klar innan pensionen.

Räknade på hur många år det skulle ta för mig att nå 999 och med min takt skulle det ta cirka 27 år.
Jag har alltså att göra ett bra tag till.

Dröm nummer 3

Det som är vanligast att jag drömmer om är min familj.
Mannen, W och Bubba är nästan alltid närvarande på ett eller annat sätt i mina drömmar.
Ibland är de huvudpersoner och ibland finns de med i bakgrunden på ett eller annat sätt.
Oftast drömmer jag om saker vi har gjort eller ska göra. Senast drömde jag om
Vemdalen,
vi ska nämligen dit och åka skidor i mars.
Solen skiner, det är -5 grader och vindstilla. Vi sitter i liften på väg upp hela familjen,
brorsan och Catta (fast hon ska nog inte med i år, tyvärr). Brorsan öppnar en 33cl ölburk och skickar runt den så att de som vill kan ta sig ett par klunkar.
Utsikten är underbar, snötäckta berg så långt ögat kan nå.
I liften bakom sitter min storebror och hans tjej och några av våra kompisar som också är med på resan. När vi är uppe på toppen tar vi en backe ner som är lång och helt perfekt.
Barnen har roligt och kör lite off-pist med mina bröder inne i skogen. Vi andra har en liten tävling om vem som först hinner till nästa krök.
Såhär fortsätter drömmen tills jag vaknar och känner att jag vill åka till fjällen nu.


Ringrostiga

Dansen igår var kanon. Lite ringrostig var jag i och för sig men det var alla.
PK var förkyld så han var hemma och kurerade sig. Däremot var
Lars där (han har varit borta i säkert 2½ månad pga en bråckoperation. Det var roligt att träffa honom igen. Han dansar bra och kramas jätteskönt.

Fick spottat 075 och 076 igår så på det hela var det en underbar dag.

IKEA

Var och köpte min favoritfåtölj igår. En mörkröd Lunna blev det och en fotpall också.
Den är grymt skön att sitta i så jag blev sittande framför dumburkan i den tills klockan var god natt
för länge sedan. Det känns idag, jag är jättetrött.


Äntligen

Fick mail från dansskolan igår och nu är äntligen den långa väntan slut.
Imorgon är det drop-in kurs igen med LS min favoritlärare. Cha-cha-cha och vals ska vi fortsätta att träna på då. Jag längtar så jag nästan spricker.
Det ska bli kul att träffa de andra i gruppen också, vi har blivit ett gott gäng och har väldigt roligt ihop när vi tränar. Jag hoppas att PK kommer så att vi kan dansa lite tillsammans och se om allt som vi lärde oss i höstas sitter kvar.

 


Hipp Hurra

Idag blir det tårta för jag har precis haft 500 unika besökare på min lilla blogg.

Låt nummer 3


Sleep, child sleep
rest your eyes
until the sun comes up
and you'll awake
to light, everyones day
up again





Våren

Pappa B var inne och lämnade ett avtryck hos mig där han nämde våren.
Även om jag älskar vinter, kyla och massor med snö, är nog våren min absoluta favoritårstid.
Solen börjar att värma, fåglarna kvittrar, knopparna på träd och buskar sväller för att kunna brista,
lökarna kikar upp ur den nakna jorden, perennerna startar om.
Jag kan rabbla upp hur mycket underbara saker som helst med våren, men ni förstår
nog redan varför jag är så förtjust i den.  

30707-71
Galanthus nivalis

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan 
bindas i det frusna bitterbleka?

'Karin Boye'






Operationsdrömmen

En dröm som jag hade ganska nyligen handlade om min stundande fot-operation
Operationen gick bra och allt blev som det skulle men det lustiga med drömmen var att jag tog med mig kameran dit och bad en sköterska att ta några kort (närbilder)
så att jag i efterhand kunde få se hur de hade gått till väga. Det gjorde hon gladeligen. Det tråkiga med drömmen var att jag vaknade precis innan jag skulle titta på fotografierna.
Synd tycker jag. Jag tycker nämligen att det är ganska intressant med att se hur
kirurger gör olika ingrepp.


Låt nummer 2

However far away
I will always love you
However long I stay
I will always love you
Whatever words I say
I will always love you


The Cure - Lovesong

Plåtar

076 står på min pakering hemma, varför ska det vara så svårt att hitta 075?

Barnen

Mina gullungar:

30707-70
Bubba

30707-69
W

Låt nummer 1

Eftersom texter av olika slag talar till mig och betyder mycket, tänkte jag dela med mig av
texterna på
cd:n jag fick av mannen i julklapp. Vi har varit tillsammans i över elva år nu och antar och hoppas att han vet att jag lyssnar mycket på texterna.

You make it easy to watch the world with love,
You make it easy to let the past be done,
You make it easy.

Air - You make it easy

Drömmar om natten

Jag är en person som drömmer mycket, speciellt om nätterna.
Det händer även att jag dagdrömmer (ganska ofta faktiskt) och det brukar jag göra under tiden som jag jobbar. En ganska skön sysselsättning när jag klipper gräs, renar ogräs, skottar snö eller vad det nu är jag hittar på. Det är nog därför jag gillar att arbeta ensam, just för att jag kan gå och dagdrömma och fundera på livets alla klurigheter.
Drömmer om nätterna gör väl de flesta människor men det som är lustigt med mina drömmar är att jag nästan alltid kommer ihåg dem och kan återberätta vad jag drömt.
Det är inte så att jag kommer ihåg dem för evigt men en del fastnar riktigt hårt i minnet och
dessa kan jag återberätta flera år senare.
Om jag känner mig lugn och harmonisk till sinnet när jag lägger mig om kvällen blir drömmen nästan alltid en verklighetstrogen händelse med personer som jag träffat den senaste tiden,
som en kortfilm ungefär. De människor jag träffar ofta förekommer också mer regelbundet i mina drömmar.
På morgonen efter en trevlig dröm känner jag mig oftast lycklig och är på gott humör.
En ganska intressant sak med mina drömmar är att om det var en riktigt bra och kul dröm så kan jag bestämma mig för att fortsätta drömmen följande natt och då är det bara som att jag har tryckt på en pausknapp under dagen.
Om jag däremot somnar och är orolig för något eller känner mig stressad så drömmer jag osammanhängande och personerna i drömmen gör saker de aldrig skulle göra i verkligheten. Oftast när jag vaknar ur en sådan konstig dröm känner jag mig lite förvirrad och illa till mods. Den känslan går i och för sig över ganska fort eftersom jag vet att det bara var en dröm.
Som tur är drömmer jag mest bra och trevliga drömmar.
Det har faktiskt hänt två gånger att jag har vaknat på morgonen och inte varit säker på om en händelse hänt i verkligheten eller om det bara var en dröm.
Jag lovar att återkomma med exempel på drömmar vid ett senare tillfälle.


Wienervals

Igår var jag och tränade wienervals, vals, rumba och slowfox med PK.
Det var lika roligt som alltid och det gick riktigt bra.
Den 12/1 börjar dansen på dansskolan igen och jag längtar tills dess.


Jag tackar Christina för dagens bloggros och känner mig mycket stolt över den.

Skit också...

Det är så typiskt.
Först är man glad för att PK inte ska flytta och så kommer han och säger att det kanske blir så ändå.
Jag vill inte det.

Usch och fy på mig nu var jag lite väl egoistisk, jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Det är inte likt mig, men jag vill att han ska stanna här och dansar med mig.

30707-68

Om han får jobbet och flyttar kommer jag självklart bli jätteglad för hans skull, det är ju en kanon möjlighet och det är en riktigt bra merit att ha i sitt CV i framtiden.
Jag kan bara önska honom
lycka till och hoppas att allt går bra.




Julkalender

Jag vet att det är aningens försent men man kan ju njuta av de gamla kalendrarna
och hoppas på en ny till nästa december.

Fyrverkeri

För er som inte hade möjlighet att se GPs nyårsfyrverkeri i går så kommer här ett smakprov.
Håll till godo.

30707-67