Snöberedd

Idag har jag satt på plog och spridare på min traktor på jobbet.
Nu kan det snöa hur mycket som helst, för jag är beredd.

Hmmm, jag glömde visst. Jag har fortfarande sommardäck på bilen.
Ja, ja, jag får väl köra lite försiktigare än vanligt till jobbet imorgon. 

Halkigt

Svampar som är jättehalkiga.
 Man kunde nästan tro att det är dessa som är ursprunget till glidmedel så halkiga är de.

30707-200

Honungsskivling - Armillaria

Jive, vals, mätning och salsa

Igår var det dans igen.

 
Dagen började med att vi hade privatlektion i jive.

Det är den dansen jag tycker är svårast av eftersom den går så himlans fort och det är så mycket man ska hinna med på lite tid.

Lektionen gick jättebra och vi tränade mycket på att få fram den speciella karaktären i jiven.

 Läraren berömde oss och sa att han tyckte att de privatlektioner vi har haft har varit jättebra och att vi snappar upp och verkligen försöker ta till oss det han säger.

Sånt blir man glad av att höra för det känns väldigt frustrerande ibland när man försöker och försöker och så blir det inte som man vill ändå.

 

Nästa lektion hade vi vals och huvudmålet denna gång var att alla skulle lära sig dansa den koreografin vi fått själva, med rätt riktningar och vändningsmängder.

Det gick rätt så hyfsat, jag fick till och med ett gäng tjejer som följde mig och blint litade på att jag gjorde rätt.

 

Efter lektionen blev det en snabb dusch och sen var det dags för mätning.

LS hade en lång lista på olika mått som skulle tas.

Jag fick även se ett prov på tyget och färgen som han har tänkt och det verkar kanon.

 

Till salsan blev jag lite försenad men det gjorde inte så mycket. Jag hann i alla fall lära mig de nya turerna för dagen.

Efter kursen var det salsaklubb som vanligt och jag dansade med en hel arme nya killar och de flesta var riktigt bra.

En av dem, en äldre man, kan bara linjestil och det är jätteroligt. Många luriga turer blev det förståss men jag blir bättre och bättre på att följa och veta vad jag ska göra.

En annan, en engelsktalande latino, hade en förkärlek till att drops och det var en helt ny upplevelse men jag kände mig helt säker eftersom han var stabil och säker i sin förning.

En av mina favoritkillar dansade jag flera danser med i början av kvällen och jag hade tänkt bjuda upp honom senare under kvällen men han försvann helt plötsligt, till min stora sorg.

Ja, ja. Jag fick i alla fall en massa härliga och njutningsfulla danser och jag får väl hoppas att han kommer nästa vecka. Då ska jag inte vänta så länge med att bjuda upp honom utan passa på medans han är där.

 Kvällen avslutades med ett besök på BK och trevligt sällskap av LS. Avsläppt hemma blev jag vid 12 på natten och idag är jag helt slut. Min väckarklocka ringer ju vid 05:40 så det blev inte många timmars sömn.

 

Idag ska jag hem till Mary K och få en ansiktsbehandling och testa lite olika produkter av märket Mary Kay.

Det ska bli skönt och intressant.

Jag har nämligen en handkräm från det märket och den är grym, så jag hoppas att de andra produkterna är lika bra och sköna.

 

Nu måste jag jobba lite.

Det är en massa nedfallna löv som ligger i källarnedgångar och väntar på att bli borttagna.


Dessa vackra melodier

Nu har jag snöat in på Lene Marlin.
Underbara melodier och texter och såklart en riktigt behaglig röst.

Lie to me, say that you need me
That's what I wanna hear
That is what, what makes me happy
Hoping you'll be near

Så här är jag...

Hade kalas igår med familjen.
Kaffe, te, kakor, tårta, småservetter och allt annat som hör till.

Fick detta fina kort av mannens bror och hans fru.

30707-199

Vad säger det om mig kan man undra?

Kul brukar jag ha när jag festar i alla fall och nu på äldre dar stannar jag nog på flörtbilden,
det är då det är som roligast och så mår man finemang dagen efter också.

Blodet droppar

Idag ska jag till blodcentralen efter jobbet och göra en insats för mina medmänniskor.
Det tycker jag att fler borde göra.

Igår fick jag se en första skiss på min nya klänning och den blir jättefin.
I helgen ska vi ta mina mått och sen blir den sydd.
Jag längtar.

Klänningar

Igår efter standardträningen satt jag, standardläraren, LS och PK och diskuterade lite hur min standardklänning ska se ut.
Vi kom fram till att den ska ha smala axelband, lite hängande (draperat)  tyg över bysten, eventuellt nått band vid midjan och så ska den vara röd. 
Som proffsen i sammanhanget uttryckte sig: Den ska absolut inte vara julröd, utan den ska vara tangoröd.
 
Tangoröd?

Jag skulle även ha nått snyggt hårsmycke alternativt något på armleden.
LS skulle rita och ta med sina idéer och tygprover på torsdag. (Jag längtar.)
Jag får hoppas att LS ritar lite på en latinklänning också för det vet han att jag behöver.
Jag längtar tills klänningen/klänningarna är klara så att jag får provdansa dem.
Nya skor är också beställda, till både standard och latin.

Fy fan va snygg jag kommer att bli.

Med eller Utan

Sorbus intermedia - Oxel

I bakgrunden är de som de ska vara och framför saknas grenarna.

30707-198

Släpp in mig, snälla...

Vi stod och pratade en stund och kom fram till att vi nog var rätt så lika jag och han.


Vi båda känner en massa människor, är i stort sett glada och trevliga mot de flesta vi möter och har inga som helst problem med att ta kontakt, prata och umgås med nya personer.

Det kan kanske verka som om jag har en hel drös med vänner, och det kanske jag har.

Men det är väldigt få som känner mig.

Med det menar jag att det är en väldigt liten skara, väl valda personer som verkligen känner mig.

Som jag har släppt in.

De vet hur jag tänker, vad jag känner och för dem kan jag utan problem prata om allt.

De här personerna vet att de kan ringa mig mitt i natten om de behöver och att jag finns där för dem då, utan minsta tvekan.

Men som sagt, de är få. Denna lilla skara människor som jag inte skulle klara mig utan.
Tyvärr är det svårt, ju äldre man blir, att hitta nya riktigt bra vänner.

Men jag tror att jag har en på G och det är bara för mig att hoppas,

hoppas att han vill släppa in mig också.


Är våren redan här ?

Om man bortser från att löven börjar gulna och falla ner till marken och att det just idag regnar något alldeles förskräckligt så tror man att det är vår.
Inte för att det är så milt ute utan för att fåglarna kvittrar som tokar i bland trädgrenarna.
Det känns lite som om fåglarna försöker dra ett dåligt skämt för hur kul är det att få vårkänslor i kroppen när det är över 5 månader kvar till den kommer hit på riktigt.
Snälla fåglar, kvittra inte mer nu utan stäng era små näbbar ett tag till.

Jag spottade 102 igår.


Jag måste få tilllägga att jag har underbara vänner.

Catarina var förbi en sväng i lördags för lite prat och så och till min stora glädje hade hon med sig en födelsedagsblomma till mig. En jättefin
cyklamen var det.
 
Igår efter salsan tog jag mig hem med egen bil.
Jag sa som vanligt hejdå och åkte sedan hem. Efter en kvart ringde telefonen och det var LS som skulle kolla vart jag var, om jag ville ha skjuts hem och att allt var ok. Han bad till och med om ursäkt för att han inte hade tänkt på att fråga om jag ville åka med honom hem från klubben.
Det gjorde ju inget eftersom jag hade egen bil. Men om jag skulle varit billös,
skulle jag antagligen frågat om skjuts själv.
 Det är skönt att veta att de personer, mina vänner, som jag bryr mig om också bryr sig om mig.

Jag somnade med en varm känsla av sällhet i hjärtat.

Bio

Efter en viss möda att finna någon i min bekantskapskrets som inte jobbar imorgon klockan 13. 
Gjorde min underbara bror en liten omplanering i sitt späckade schema och vips så fick jag sällskap på biofilmen
'En obekväm sanning'.
Det är alltid roligare att vara två även om det inte blir så värst mycket prat i biomörkret.

Lustiga fröställningar

Visst är den lustig, underlig och otroligt dekorativ
magnolians fröställning

30707-195

Hipp, hipp, hurra...

Igår fyllde jag år och jag vill dela med mig av de uppmuntrande orden mannen väckte mig med.
Ungefär så här sa han: Godmorgon, hela förra året hade du precis fyllt 30 men från och med idag är du praktiskt taget 40, hur känns det?

Ja, hur känns det egentligen?

Det känns riktigt bra faktiskt.
Jag lever ett glatt liv och har inga större krämpor, inga små heller för den delen.
Jag har en man och två underbara barn som betyder allt för mig.
Jag har turen att ha en hel hög av gamla goa vänner, några stycken nya och en härlig släkt.
 Sist men inte minst har jag under de senaste åren funnit några saker som berikar både min fritid och mitt yrkesliv och det är dans och växter. 

Jag är alltså glad för varje dag som jag vaknar och vet att jag kommer att träffa någon eller göra något av det jag redan skrivit här ovanför.

Löv

Röda höstlöv är de vackraste jag vet.

Just dessa sitter på Prunus sargentii - Japanskt bergkörsbär
30707-197

Till vänster står en magnolia och i bakgrunden en lönn.

Sakta men säkert

Spottade 101 alldeles nyss.

En intensiv helg

Min helg har varit allt utom vilsam.

Den började med att det var vin- och ostkväll hos PK med efterföljande utgång.

Jag hade köpt ett grymt gott vin från Sydafrika till mig och eftersom jag blev ombedd handlade jag på samma gång en italienare till LS. Den var också riktigt smarrig och det vore tragiskt annars,
med tanke på priset på den flaskan. Men det är klart, man får väl vad man betalar för.

30707-193

Vid halv ett tiden åkte vi in till stan och gick till
La Sombrita som ligger på Linnégatan.

Där var det ett liveband som spelade latinamerikanskt och vi dansade såklart.

Jag blev utsatt för ett försök till uppraggning av en slibbig gubbe i 60-årsåldern men jag tror att han fattade vinken jag gav honom ganska snabbt.
Efter nån timma där så begav vi oss till Rio Rio och fortsatte vårat salsadansande där.

Det var riktigt trevligt och jag dansade nästan hela kvällen/natten hade endast paus för att dricka lite vatten och en och annan vodka lime som LS bjöd på.

Innan hemgången blev det ett besök på BK för mig JW och LS och det var välbehövligt.

Att en burgare kan vara så otroligt god.

Efter en snabb, pratig och knöig taxifärd var vi hemma och i säng kom jag vid halv femtiden.

 

 När klockan var åtta kom min underbara son W in och väckte mig och sa att han hade fixat frukost,
varm choklad och smörgåsar.

Då var det bara att så snällt stiga upp och märkligt nog så kände jag mig jättepigg.

Resten av lördagen tog jag det rätt så lugnt och på kvällen åkte vi till mannens föräldrar och åt kräftor. Eftersom tröttheten efter en natt på stan sakteligen smyger sig på en vare sig man vill det eller ej så lämnade jag och mannen kräftor, barn och de andra gästerna vid halv elva och jag stupade i säng
direkt när vi kom hem.

 

På söndagsmorgonen väckte mannen mig vid tio och med ett panikartat skutt hoppade jag ur sängen.

Eftersom jag inte brukar sova så länge hade jag ingen tanke på att sätta klockan och jag hade ju en tid att passa för klockan elva började nämligen grupplektionen med Göran Nordin.

Men jag hann och var faktiskt där 20 minuter i elva och då hade jag till och med hunnit äta frukost. Lektionen med Göran var lika givande som vanligt.

Denna gången gick han igenom tekniken i volta, side-step och ett annat steg som jag inte kommer ihåg namnet på. Alla dessa stegen tillhör den underbara dansen samba.


Efter det var hade jag ett par lugna timmar hemma och sedan var det dags för vår vanliga söndagslektion. Där dansade vi cha-cha, jive och tango.

Jiven är svårast tycker jag och vi tränade mest på basic steg och att ha vikten rätt och att sträcka på benen ordentligt. Vi fick även träna på ett steg som heter American spinn och i det stenet är viktplaceringen mot partnern oerhört viktig för att spinnen ska bli snabb och stabil.

 Det är konstigt att det ska vara så svårt att göra stegen rätt, det blir ju så mycket enklare när man inte slarvar och fuskar med böjda ben. Framförallt så hinner man ju med att göra det man ska och dansen och stegen känns inte lika stressiga.


Efteråt blev det en snabb dusch och sedan salsakurs.

Där lärde vi oss inte särskilt mycket men eftersom vi (jag, PK och HW) stannar kvar och dansar efteråt så lär man ju sig en massa ändå.

Jag dansade med en massa olika nya killar och det är roligt eftersom alla har sin egen stil.

Igår blev jag uppbjuden av en sprallig kille med jättelångt mörkt hår och svarta kläder.

Han om någon har sin egen stil och det var en upplevelse att dansa med honom. Inte bara för att han hela tiden gjorde oväntade saker utan han kunde föra på ett riktigt bra sätt så att till och med en vimsig nybörjare som jag kunde hänga med i svängarna.

Jag skrattade nästan hela dansen och hela resterande delen av kvällen hade jag nog ett ganska fånigt leende på läpparna men jag kände en sådan glädje efter den dansen och den gjorde att jag inte kunde sluta le.

En underbar helg har jag haft som ni säkert förstår.


Fredag = Fest

Äntilgen är det fredag.

Idag ska jag ha lökplantering på jobbet.
Det ska bli roligt och framförallt så blir det vackert ute till våren.
 
Ikväll ska jag och de andra danstokarna hem till PK och sippa lite vin och knapra på kex och ost.
Jag antar att det blir salsaklubb senare på natten också.
Kul ska det bli i vilket fall
.

Tid

Det är bara att konstatera: Tiden går...

30707-192

Guldet i skogen

Idag är en dag att fira eftersom jag har en så himlans snäll danspartner.

Han var nämligen och plockade
svamp igår och delade gladeligen med sig till mig.
Massor av kantareller och trattisar fick jag.
 30707-189

Jag har precis rensat färdigt dem och håller på att torka det mesta. 
30707-191

Lite ska jag såklart smörsteka till mig och mannen senare i kväll så att vi kan mumsa på goda svampsmörgåsar när vi tittar på Rome, vår kvällssysselsättning denna veckan.
30707-192

Party

Igår kväll blev jag hastigt och plötsligt bjuden på en kombinerad inflyttnings- och födelsedagsfest
och eftersom mannen och barnen hade bokat TVn för att se på
fotboll (Sverige -Spanien) så verkade en fest som ett roligare alternativ. 

Eftersom han som festen var hos har sina rötter i Ungern bjöds det på musik, mat och sprit från Ungern.
 Jag hade hoppats på en härlig gulasch för det är ungrare grymma på, men tyvärr blev det inte det denna gången utan istället bjöds det på en mustig lammgryta, kalkon i lite olika former, svampstuvning och syrade grönsaker. Även om jag hade längtat efter gulasch så måste jag berömma kocken för maten var grymt god.

Spriten vi drack var även den en Ungersk specialité som jag tyvärr glömt namnet på men den var stark, god och med en len eftersmak som dröjde sig kvar länge. 
Alkoholhalten kunde tydligen variera i olika flaskor och låg vanligtvis mellan 50 - 80 %.
Den vi drack låg på den nedre delen av skalan och just denna var gjord på granatäpple. Det var tydligen en av de finaste sorterna eftersom det inte är så mycket vätska i just granatäpplen. Just denna sortens sprit kan man göra på alla möjliga frukter som bland annat druvor,päron, äpple och plommon.

En intressant sak som hände under kvällens gång var att en tjej som var där,
helt plötsligt sa att hon ville fota mig någon gång. Hon hade jobbat som fotograf och förklarade att det var lite av en arbetsskada som gjorde att hon hela tiden spanade efter nya personer att fota.
Jag blev såklart nyfiken på varför och då sa hon att jag hade ett intressant utseende.

Ett intressant utseende???          Hur ska man tolka det? 
(Jag valde ganska snabbt att tolka det på ett positivt sätt.)

Men hon vidareutvecklade och förklarade att jag hade väldigt rena linjer.
Så vi får väl se, snart kanske jag blir fotomodell  ;-).

Hon hade även ett projekt på gång och det var att sätta upp Showgirls som en fars
och där ville hon att jag skulle spela den blonda?
En av huvudrollerna, tydligen så snart kanske jag blir Skådis också ;-).
Den som lever får se.

 Som sagt, en mycket rolig och intressant kväll blev det, och jag som från början hade planer på att bara ta det lungt, slappa och kolla på nån film hos LS.
Idag är det dansdax precis som det brukar vara på söndagarna och jag är som vanligt laddad och taggad och längtar dit och jag är inte ens lite bakis idag fast kvällen blev till natt innan taxin körde mig hem.
 Det måste vara den ungerska spritens förtjänst.

(En liten uppdatering av fakta: Spriten vi drack hette Pálinka och det är ett fruktbrännvin)

När hösten kom...

I onsdags kom hösten till Göteborg på riktigt.

Höstkylan bet sig fast i min kropp och gav ett löfte om att inte försvinna förrens i april.
Det är likadant varje år, jag fryser ända inifrån skelettet hela hösten, vintern och en bit in på våren.
Det spelar liksom ingen roll hur mycket jag klär på mig, jag fryser ändå. Underställ, mössa, vantar, halsduk och en tjock vinterjacka.

Brrrr... jag kommer att frysa i sex månader.

Värst är det nog om händer, fötter och näsan.
Näsan blir som en kall isbit, fingrarna och tårna som istappar och rätt så ofta blir både fingrar och tår helt vita och känseln försvinner så att de känns helt avdomnade. Blodet försvinner ur dem och de ser ut som om de var döda, likbleka fingrar. 
Detta händer inte bara ute om vintern utan det blir så lite när som helst, även inomhus alltså.
Jag ska återkomma med en bild på detta underliga fenomen så att ni får se hur himla knäppt det ser ut.

30707-188

102 år och bullar

Ingen kan väl ha missat att det idag har varit och fortfarande i ett par timmar är Kanelbullens Dag.
Detta har såklart uppmärksammats både på jobbet och hemma med kanelbullefika.
30707-187

Mannen blev dock lite putt på mig eftersom jag hade missat att det även var IFK Göteborgs 102:a födelsedag idag. Men vi skänkte även en tanke till BlåVitt när vi åt vår kvällsmats-kanelbulle.



Mötesplatsen idag

Gårdagens seminarier var mycket bra och inspirerande och dagens blir förhoppningsvis lika bra.

Idag ska jag först på en guidad busstur runt i
Gbg där vi ska titta på nya byggnader och områden.
Efter det är det ett seminarie som handlar om Framtidens boende. Det ska bli intressant och få höra vad det finns för planer och idéer.

Regn

Detta är jag en kylig (12 grader) höstkväll förra året då det regnade en del och vi badade i en
varm (45 grader) härlig vedeldad tunna och då och då kastade oss i den
kalla (14 grader) sjön för att svalka oss lite.
30707-186
På bilden är jag precis nyavkyld och go.

Mötesplats Gbg stad 2006

Idag ska jag avvika från jobbet för att gå på två intressanta seminarier på Svenska mässan.

Först blir det 'Klappa aldrig någon på huvudet som du inte känner' och det är Jesper Odelberg som håller i den och sedan blir det 'Våga vara bäst' som Jörgen Oom håller i.
Det ska bli kul och det är skönt att få ett avbräck i höstarbetet och få lite nya tankar till sig.
 
Imorgon blir det två nya seminarier men mer om dem senare.

Salsaqueen?

Igår kväll var det dags igen för salsakurs med efterföljande danskväll.

Jag PK och
HW var duktiga elever och gjorde precis som lärarinnan sa.
Vi tjejer har fått till vår lott att starta dansen och med det menar jag snappa upp takten och börja dansa.
Det är skitsvårt men jag försöker så gott jag kan och lyckas för det mesta. Jag är ju så van från alla andra danser att det är killen som bestämmer när det ska börjas att dansas runt.
En lyckad och kul danskväll blev det även eftersom jag hade turen att få dansa med fyra killar som jag inte hade dansat med förr och som var erfarna dansare och kunde svänga runt med mig på ett sätt så att jag kände att även jag var grym och kunde njuta av dansen. Självklart dansade jag med PK och HW också.
 Senare kom LS förbi en sväng och det blev en del pratat.
Han spanade in och dansade tätt med en liten söt brunett som han tydligen tidigare hade haft en liten kortis fling med.
Vi stannade tills klubben stängde vid elva och jag fick lift av LS hem denna gången också.
Det är tur att han bor så nära mig och att han är en sån gentleman som kör hem övergivna flickor. Jag vill ju inte tränga mig på När PK ska köra Fia hem, man vet ju inte vad som är på G där.

Eftersom salsan gick så bra och det börjar bli en av mina absoluta favoritdanser tänkte jag att jag kanske en vacker dag byter namn på bloggen till Salsaqueen istället.
Men det får bli en annan dag, när salsan har blivit den absoluta 1:an.