...

112

Liten

Tänk att varje enskild snöflinga är så liten.
30707-246

Sträckta och böjda ben

Igår stod som vanligt salsa och 10-dans på schemat.

 

I salsan (vi kör linjestil för tillfället) fick jag hjälpa till att visa nya turer.

Det gick lite sådär till en början, inte får mig dock utan för LS som vimsade till sina det med sina armar.
Det är rätt så kul när det inte blir som han har tänkt för man kan se frustrationen i hans ögon, men jag bara skrattar åt det.  

När han sen fick ordning på turen så blev den kanon.

Jag gjorde även ett försök att dansa herre, men det gick inte lika bra. Jag är värdelös på att föra.

 

På 10-dansen var det en stor del cha-cha och det var en riktigt bra lektion.

Vi gick igenom cha-cha walks och vad man ska tänka på. Utåtriktade fötter, sträckta ben, böjda ben,
att gå igenom med tån i golvet, tån i golvet först, höfterna, snabbheten, att stå upp osv.

Det har vi i och för sig gjort förut men det är alltid lika bra att träna på det och fräscha upp minnet och tekniken lite.

Efter det fick vi göra en liten slinga där meningen var att vi skulle träna på och visa fram tempoväxlingarna i olika steg
och att markera takterna 3 och 1 med händer, armar, kroppsposition.

Allt för att visa upp en intressant cha-cha karaktär och inte bara en jämn ström av steg.

För egen del tycker jag detta var en grymt bra övning. Jag har lite problem med vad jag ska göra av mina armar i olika steg, turer och positioner och här fick jag träna på det.

Om det var bra, det vet bara LS. Jag var alltför koncentrerad på mina armar och ben för att titta på mig själv i spegeln. 

 

I slutet på lektionen gick vi igenom och tränade på en tangoslinga.

Här alternerade jag mellan att dansa herre och dam och det gick bättre att föra i tangon än i salsan. 
 


Väl hemma spelade vi
’Med andra ord’.

Det var jätteroligt och det är kul att höra hur barnen tänker när de ska förklara ett ord med andra ord.

När barnen hade blivit nerbäddade och somnat av blev det soffan, lite glass i en skål och serien ’Life on Mars’
och efter det blev jag själv nerbäddad och nattad.


Let's dance, del 3

En lite sen rapportering av Let's dance blir det denna veckan.

Jag var ute med gubbsen på jobbet i fredags och fick därför kolla på reprisen istället.
Denna veckans två favoriter enligt mig är Erica & Daniel och Harald & Maria.
Men jag måste säga att jag även gillade Tobbe & Annika skarpt. I det paret både såg och kände jag dansglädje.

Veckans snyggaste klänning hade Ebba.
Det är ju så snyggt med
korsettliv. Jag vill också ha...

Som vanligt - Glöm inte att rösta.

Vad gör man en klar och krispig vinternatt?

Något jag gillar otroligt mycket är stjärnor.

Det finns inte mycket som är bättre en klar och kall vinternatt, när snön ligger gnistrande på marken och luften är sådär härligt krispig, som att lägga sin ner på en snötäckt bergshäll och bara titta upp på stjärnorna.
Det första jag slås av varje gång är att det är så otroligt många.
Det verkligen kryllar av dem. Att se en del av vår galax, vintergatan, och det oerhörda myller av stjärnor
och veta att jag är en del av något oändligt.
Det andra är en känsla av litenhet och glädje.
Att lilla jag har en sådan otrolig tur att leva på vår gröna fina jord.
Det får i alla fall mig att vilja ta tillvara och göra det bästa av varje dag. Natt också för den delen.
 30707-245
En sak som jag däremot inte känner är ensamhet.
Även om vår planet bara är en liten, liten plutt och det finns så otroligt mycket tomhet och ingenting i universum
känner jag min inte ensam.
Jag har turen, antar jag, att ha riktigt goda vänner.
Kanske inte så jättemånga, men de jag har är sådana där som man kan lita på i vått och torrt.
Jag har även fördelen att ha en hel drös med bekanta, eller det man kanske kallar vänner till vardags
och så har jag ju även min familj som jag älskar över allt annat och som älskar mig.

 

Det finns nog inget vackrare än stjärnor.



 Led vid stjärnor?

Visst älskar vi solen
hur den fyller oss med sitt hjärtliga skratt
men varför tröttnar vi aldrig
på stjärnorna? 

är det deras oåtkomlighet
så fjärran att endast våra blickar dit når

är det deras oändliga myriader
som en spegling av vinternattens gnistrande snötäcke

är det deras trofasthet
som lyst över  människors öden i tusentals år

eller är det deras tystnad
som viskar oss till sömns
deras hemliga leende
som ljudlöst leker på nattens läppar?

De é vals på brä...

...dorna i sal 1.

Vi hade vikarie igår.
Standardläraren har rest till England, kanske för att gå på United Kingdom Open (en stor 10-danstävling) eller för att roa sig på annat sätt. Istället hade vi LS och det gick strålande.
Vi fick lära oss två nya slingor i vals, den ena var lite svårare än den andra.
Även om det är svårt och helt klart en utmaning med nya steg och turer, är det oerhört bra att testa lite annat än det man vanligtvis gör. Man lär sig otroligt mycket, både vad gäller hållning och utförande.
Vi tränade även på våra egna koreografier och det kändes riktigt bra. Undrar om det berodde på ett välförtjänt och långt juluppehåll eller kanske de oerhört behagliga toner som ljöd ur högtalarna.
Vi tränade till
Blackpool-musik nämligen.
Samspelet funkade kanon och det känns skönt att ha börjat träna med PK ordentligt igen.


Sist blev det final varvat med armhävningar, situps och plankan.
Precis som det ska vara på en lektion med LS.

Självporträtt

Vad är inte mer jag än mina dansskor?
Dessa är visserligen mina första och används inte längre, men de är grymt snygga. 
30707-4

Äntligen

Igår började söndagsdansen igen.
Äntligen.

Denna terminen börjas det med salsa fortsättning och efter den blir det 10-dans.
Salsan var jättekul. Jag fick hjälpa LS att visa nya turer och det är alltid bra för då lär jag mig dem snabbare. Tyvärr var det lite dåligt med killar så jag dansade kille ett tag också.
Det är skitsvårt. Bara det att börja med ’fel’ fot ger en huvudbry.
LS lovade dock att det ska vara mycket ladystyling denna terminen och det tycker i alla fall jag ska bli jätteroligt.
Jag behöver veta lite vad och vart mina armar ska ta vägen, så att det ser snyggt ut.


Efter salsan blev det vals, quickstep och tango.
Även här var det kort om killar och vi tjejer fick även dansa herre. Jag gjorde det nästan hela tiden.
Det är bra för man får sig ett hum om hur det är att föra och vad som krävs av tjejen i paret.
 Även här fick jag visa en liten kort bit med LS och efteråt fick jag till och med beröm (det är inte ofta, ska ni veta). Han tyckte att jag stod upp för mig själv, hade min egen balans.
Jag blev såklart jätteglad för det är något jag har haft stora problem med och har jobbat mycket på.
Kul att det blir märkbara resultat.

Efter dansen åkte jag till jobbet igen för att flisa.
Det blev ju minusgrader på eftermiddagen och eftersom det regnade hela förmiddagen så var det snorhalt.
Men jag klagar inte, det är ju det här jag har längtat efter ända sen i oktober.

Idag ska jag till tandläkaren med Sam igen.
Den ena fyllnaden på hans framtand lossnade igår och eftersom han inte har tid hos sin vanliga tandläkare förens om tre veckor så blir det ett snabbesök hos en annan för att fixa till tanden igen.


Yippie...

Äntligen, äntligen det blev ju en massa snö.
 
Lite synd att det började smälta bort så snabbt bara, men det får man väl räkna med i denna stan.
Bandyn gick kanon och efter den var det bara att åka till jobbet och börja skotta och flisa.
Man vill ju inte att tanterna ska stå på näsan.

Tyvärr så glömde jag, mitt i all snöyran, att det var en grupplektion i standard idag.
Hoppas inte PK blev alltför ilsk på mig. 
Nu ska jag strax bege mig hemåt och det ska bli jätteskönt. Hoppas att det finns lite middagsmat
kvar till mig när jag kommer.

En liten vädjan såhär i snötider.
Parkera inte bilen ivägen utan ställ den så att vi som snöröjer kan komma förbi.
Det blir så mycket lättare då.


Let's dance, del 2

Efter igår så känner jag ett stort behov och en enorm lust att införa fredagsmiddag i vårt hem.
 Vi hade onsdagsmiddag förut, innan jag började jobba kvällarna just den dagen. Det är kul med sådanadär middagar, väl valda kompisar har en stående inbjudan till att komma och äta en bit mat och ha en trevlig stund.
Igår kom brorsan och Catarina förbi. Maten som bjöds på var skogssvampspanna med quorn, potatis, marinerade champinjoner och en grönsallad och till det ett gott rödvin.

Efter maten kollade vi såklart på Let's dance även om programmet och dansarna inte fick min fulla uppmärksamhet denna veckan. Det var för mycket roliga kommentarer, diskussioner  och skratt i soffan.
 Jag såg ändå tillräckligt för att skaffa mig veckans favoriter och det blev: 
Harald & Maria och, även denna vecka, Erica & Daniel.
Däremot var jag inte jätteförtjust i Ebba och Jonathan, jag tyckte Ebba såg osmidig, stel och osexig ut oavsett vad alla andra tydligen tycker. Däremot så gillade jag hennes klänning skarpt.

Så, vad tyckte ni?
Glöm förresten inte att gå in på
Danssport Idag och rösta på denna veckans favoriter.

Nu ska jag iväg till Ruddalen med Bubba för han har bandyträning.

Idag snöar det här i Göteborg. Det är inga mängder, men ändå.


Muskler

Inatt drömde jag om muskler.

Jag gillar muskler.
Det är snyggt på kvinnor men ännu snyggare på män.
De behöver inte vara stora, jag gillar att se dem men det absolut viktigaste, jag gillar att känna dem under mina fingertoppar.
Jag har två muskelgrupper som är mina absoluta favoriter och de är: axelmuskeln och triceps.
 
Mitt tycke för muskler började när jag var i 15-årsåldern och var ihop med en kille som höll på med bodybuilding.
Han var otroligt vältränad och hade enorma muskler.
Men som sagt, nuförtiden tycker jag bättre om den mindre varianten. Den som man framförallt kan känna.
Vilken/ vilka är dina favoritmuskler?


 

Kunde inte låta bli att söka på hans namn och titta vad jag hittade,
han håller visst på ännu och tydligen går det riktigt bra.
 30707-243
Riktigt såhär stor var han inte för 16 år sen, men ändå.


Bilden hittade jag
här.

Inställt

Det blev ingen Tysklandresa för mannen.

De har tydligen världens storm där så inga plan får landa på
Frankfurt.

Uppdatering

Idag på morgonen var jag med Sam hos tandläkaren.
Det gick riktigt bra, hon tog en massa röntgenbilder och förklarade olika scenarier om vad som kan komma att göras i framtiden. Vi fick en ny tid om tre veckor och då blir det kontroll om nerver och blodkärl i tänderna har skadats.
Hoppas att de har klarat sig utan skador.

Imorgon åker mannen till Tyskland med jobbet.
De ska presentera resultat, tror jag, för ett företag där och han blir borta tills på lördags kväll.
 
För egen del är det latinträning imorgon, det ska bli kul för nu är äntligen PK frisk.

På fredag blir det TV-kväll med barnen (let’s dance) och eventuellt någon/ några kompisar,
jag får väl se om det är någon som inte har utgångsplaner.


Vilket flyt

111

Ännu ett...

110

Väder

Ett evigt regnande och mörker, det är vädret hos mig.
30707-241
Ok, mörker är kanske inget väder men regn är bannemej det och det vädret har jag tröttnat på.

Vad luktar din aftershave?

Kom just att tänka på den lite lustiga sak W sa efter torsdagens träning.
 
W ville att jag skulle be läraren (LS) att inte ha så mycket parfym på sig eftersom det luktade så starkt (något jag förövrigt inte trodde W brydde sig om eftersom han med glädje använder mannens olika aftershaves).
Jaha svarade jag, men tycker du inte att det luktar gott om honom då?
Nja... svarade W, jag tycker att han luktar lite som en jordgubbe.
Så nu vet ni, LS använder tydligen jordgubbsparfym innan sina lektioner.


Så kan det gå...

Igår kväll var jag och barnen hemma hos JW och spelade Let's dance-spelet med hennes barn.
Jag blev positivt överraskad eftersom jag har hört att det inte skulle vara så kul.
Hur som helst var det enligt mig ett kul och engagerande familjespel där det inte spelade någon större roll vilka tidigare danskunskaper man hade. Jag och Sam spelade i lag och låg riktigt bra till en lång stund men det blev JWs son som vann, tätt följd av W.

Efter spelet åt vi smörgås och drack en kopp gott karamellte och satt och pratade.
 Barnen lekte och spelade minibiljard i vardagsrummet och allt var frid och fröjd tills ett skratt och en dunk följdes av ett vrål. Det var Sam som i lekens vilda svängar hade ramlat och slagit i tänderna i golvet (det blev enligt W ett tandavtryck i parketten så det var nog en rätt så hård smäll).
När han hade lugnat sig lite och sköljt bort blodet i munnen kunde jag konstatera att han slagit ut
hörnen ur båda framtänderna.
Max otur kan man kalla det.

Det är konstigt men om det händer en olycka med blod, skrik och oroliga/ hysteriska folk runt om blir jag helt cool-lugn. Jag handlar kontrollerat och rationellt och hetsar inte upp mig.
Jag har fått konstiga blickar pga detta från andra föräldrar, när barnen var mindre. De trodde väl att jag inte brydde mig om vad som hade hänt och att jag intevar orolig, men det är bara mitt sätt att hantera svåra situationer.
Jag stänger liksom av känslorna en stund.
 
Idag har vi pga gårdagens olycka trotsat vädrets makter, Gudruns lillasyster är på besök, 
(det är vindar med orkanstyrka i Göteborg idag) och varit på akuttandvården och röntgat samt satt dit en provosorisk fyllning.
Imorgon ska jag ringa till Sams vanliga tandläkare och beställa tid  och så blir det ett samtal till hans försäkringsbolag också.

(Det var visst Gudruns lillebror Per som var i farten, inte lillasyster.)

Let's dance, del 1

Jaha så vad tycker ni?
Vilket par ligger bäst till hittills?
 
Om ni frågar mig så är jag lite kluven, jag fastnade nämligen för både för Erica & Daniel och Anna & Tobias.
De hade enligt mig bäst takt, känsla och glädje. De såg även ut som om de visste vad de höll på med
och det är viktigt i tävlingssammanhang.
Det ska bli kul att se dem dansa nästa vecka, kanske blir det ett nytt favoritpar då, kanske inte.

Om ni vill vara med i en omröstning om veckans favoriter så gå in på
Danssport Idag och tyck till.

Äntligen fredag

Jag gillar fredagar och denna är inget undantag.

Snart ska jag på möte med de andra 'kotteplockarna' och eftersom jag ska ta med mig fikat denna gången så blir det en tidig premiär. Det blir, i alla fall för mig, årets första semla, mums.
Jag vet att det är länge kvar till fettisdagen men jag kan, vill, orkar inte vänta.
Semlor är så goda.

Efter mötet är dagen nästan slut och idag ska jag träffa
brorsan och luncha direkt efter jobbet.
Det ska bli trevligt, jag har inte sett röken av honom sen den 23 dec och det är ganska länge tycker jag.
Vi har i och för sig pratat i telefon ett par gånger under tiden men det är liksom inte riktigt samma sak.

Ikväll efter W har varit på sin bandy är det Let's dance som gäller.
Jag tror att denna säsongen blir grymt bra eftersom alla inblandade vet lite mer vad som gäller och krävs för att lyckas bra.
Lite ost, kex och ett glas rött så är kvällen komplett.

Igår var det förresten Ws första latinträning för detta året och han hade sina nya träningskläder, det är bara skorna som saknas men de är beställda. Han kämpade på bra även om han har lite svårt med takten.
Efter träningen var han glad och nöjd för han hade lärt sig lite nya steg i både samba och rumba.
 Han tyckte även att det var kul eftersom han hade fått hjälp och tillsägelser av både latinläraren och LS.
Det där med takten tar han med en klackspark och säger bara att om det tog två år för 2006 års
Svenska mästare i juniorklassen att lära sig höra och hålla takten (det är i alla fall vad latinläraren har berättat) så är det lungt, han har god tid på sig.

För egen del var det en bra träning.
Vi gick igenom lite sambateknik som vi hade lärt oss på lägret men eftersom PK fortfarande är sjuk, stannade jag inte så länge. Det är nämligen inte jättekul att träna själv.

Lite förvånad är jag över att det inte blev några situps och armhävningar.
Vi hade ju trots allt LS som lärare större delen av lektionen.

Dans, dans, dans...

På fredag är det äntligen dags och jag och W kommer sitta klistrade framför TVn
och heja på våra favoriter i vårens Let's dance som går på TV4 klockan 20 - 22.

Snuva

Sam håller på att kurera sig från sin förkylning så vi har varit hemma några dagar han och jag.
Skönt kan man tänka men den trista kontentan av att ha sjuka barn är att man själv blir smittad ibland.
Min snok är täppt men rinner ändå, halsen killar och jag nyser stup i kvarten.
Men jag försöker att se det positivt, jag har ju ingen feber och jag har hunnit välja ut vilka foton från 2006 som ska framkallas, det blev nästan 300 stycken.
Jag får hoppas på några fler sjukdomsdagar om ett par veckor så att korten kan bli inklistrade i sina album också.


Silver

Kommer man på andraplats så betyder det en silvermedalj.

30707-239

Jaha...

Så var det kanske dags igen.

Men det är hemligt så lova att inte berätta det vidare.

Jag har max otur...

Vinterlägret

Lägret har varit kanon.
Det var bara en endaste liten detalj som var tråkig, PK låg hemma och var sjuk.
 Det är alltid roligare att ha sin danspartner med. Speciellt när man dansar pardans som jag.
 
Hur som helst var lektionerna vi fick strålande bra.
Vi hade en grym och eftertraktad lärare, som hette Per och som vanligtvis bor och undervisar i Frankrike, i både standard och latin. Timmarna bara flög iväg, (både igår och idag) och jag har lärt mig massor.
En sak som jag riktigt tog till mig och ska öva stenhårt på är klackvändningarna i foxtroten och att hela tiden (om inte standardläraren gör vår koreografi annorlunda) dansa i samma nivå med böjda knän.
 
En kul grej som hände var att jag fick vara med och visa alla de andra eleverna hur man dansar
dubbelbugg.
Det var detta lägrets nya dans som alla skulle få testa på och LS och Discofröken behövde en tjej till. 
Det var väl tur att jag hade dansat bugg för LS i början av mitt dansliv (för 2 år sedan).

På kvällen blev vi indelade i tio grupper och varje grupp fick ett tema som vi skulle göra ett framträdande av.
Min grupp skulle göra parodi på lärarna och det var jättelätt att komma på utmärkande manér för en del av dem medans andra var jättesvårt.
Standardläraren framstod i vår tolkning som en skvallertokig historeberättare som avskyr när man 'drar' i honom (inte står upp och har sin egen balans).
Latinläraren fick en enorm mage och en ganska allvarlig blick, hiphopläraren satt bara och degade på en stol och iakttog vad som försiggick, LS blev till en mycket liten man som inte kunde sluta titta sig i spegeln för att fixa till håret men med en militärisk diciplin på sina elever. Vår gästlärare Per gestaltade vi som en riktig praktfjolla som pussade på kinderna och klappade andra på baken.
Allas nummer var mer eller mindre konstiga och för att citera latinläraren:
Jag förstod ingenting, men kul var det.

En fördel med att vara vuxen och vara på läger är att man slipper krypa till kojs vid elva när barnen måste utan man får hänga med lärarna och spela poker halva natten.
Det var faktiskt första gången jag spelade Texas hold'em och det gick riktigt bra. Jag var med i spelet hela vägen men tillslut gick det åt skogen och hiphopparen tog hem potten.
Men jag är redan laddad inför nästa gång och då ska jag banne mig vinna.

Synd bara att det är så länge till nästa läger.


Glöm inte...

...att sätta på TV 2 klockan 21.20.

Då visas det bland annat 10-dans från
Christmas Cup.

Färger

Jag kan inte låta bli att undra vad för skatt som kan finnas vid denna regnbågens slut.

30707-238

Läger

Till helgen är det dansläger som gäller för mig.

Det ska bli jättekul och blir det bara i närheten av hur sommarlägret var så är jag helt klart nöjd.
Det känns skönt att komma igång med dansandet igen, det har ju varit julledigt även från det i 3 veckor.
 Man känner att det drar i dansnerven trots att det  dansades salsa förra veckan.

Nästa vecka börjar den vanliga tisdags- och torsdagsträningen och om två veckor drar det igång med övriga kurser. Denna termin blir det salsa fortsättning (med mycket linjestil, hoppas jag) och en nybörjarkurs i orientalisk dans för min del.

Nu måste jag jobba lite.
Ska dela ut lappar till slarviga hyresgäster som tror att man kan slänga plastpåsar och medicinburkar i kompostmaskinen. 

Resa

Sitter och spanar och spånar på vart jag ska ta med hyresgästerna en heldag i sommar.
Just nu lutar det åt
Fredrikdals museer och trädgårdar.
Där är det fint ska ni veta.

7

7 år fyllde jag det året världens bästa och snällaste lillebror kom till världen

30707-237

Nyårsafton

Så vad gör just jag och min familj på nyårsafton kanske någon undrar.

Jag tänkte dela med mig av en del som försiggår just denna dag i våra liv.
Först och främst tar vi oss en riktigt lång sovmorgon så att vi är utvilade ordentligt för dagens aktiviteter.
Vi spelar spel tillsammans, fikar och klär upp oss lite extra.
Detta året spelade vi Gangster och Sam vann tillslut efter en lång och spännande kamp.

Vid femtiden står vi vid operan och njuter av GPs årliga fyrverkeri.
Har vi tur så stöter vi på min pappa där också, precis som vi gjorde detta året.
Det är alltid trevligt att träffa på någon i sin familj, om än en liten stund, en dag som denna.
30707-231
Efter fyrverkeriet strosar vi en stund i Nordstan för att sedan ta bilen hemåt.

Väl hemma lagar vi gemensamt en trerätters middag.
Detta året blev det parmalindade minismörgåstårtor, till huvudrätt serverades det helstekt fläskfilé med rödvinssås och parmesanbeströdda hasselbackspotatis.
     
Avslutningsvis bjöds det en varm fruktsallad toppad med smält vit choklad och vaniljglass.
Till detta drack vi som är 25+ ett gott rött vin (Cline's California Zinfandel 05) och de små avnjöt en välkyld cider av högsta kvalitet. Till desserten serverades kaffe och likör.

Efter maten kom vi på att vi hel och hållet hade glömt av att titta på  'Grevinnan och betjänten'  så istället satte vi på 'Det våras för sheriffen' och tog det lugnt framför den en stund.
Vid kvart i tolv gick vi ut och ställde oss för att titta på fyrverkerierna som skjuts av i vårt område och räkna ner till det nya året. 
30707-230
Gott Nytt År