Nu är det allvar...

Jag tog ett stort beslut idag, efter viss påtryckning av min danslärare (LS), och det var att ställa upp och tävla, i en danstävling som arrangeras av GED, om 3 veckor.
Jag och min nyfunna danspartner PK ska tävla i E-klassen för vuxna och då dansar man Modern Vals och Cha-Cha-Cha.
Efter en grundlig genomgång av vilka klädregler som gäller och lite annan praktisk information insåg jag att jag var tvungen att köpa en svart kjol som slutar en bit nedanför knäna, en topp, svarta trosor och ännu ett par nya skor, svarta skulle det vara. (Bilder kommer senare) 
 Det är inte bara roligt att dansa det är dyrt också.
Bad LS att fixa en skiva med cha-cha låtar så att jag kan träna hemma, han lovade att fixa det så snart som möjligt. Jag och PK ska träna som tokar nu så att vi blir samdansade.
Jag är jättenervös redan nu...

Dansade med mina nya röda skor idag på teknikträningen och salsan, ett mycket bra köp tycker jag,
de var både bekväma, stabila, lätta att dansa med och döläckra.
Synd att jag inte kan ha dem att tävla i.



Äntligen söndag...

Jag har börjat att älska söndagar. Varför kanske ni undrar och det beror på att detta är min absoluta dansdag i veckan.
Klockan 11.20 har jag en kurs i teknik. Där lär man sig hur man ska stå och hålla, när man ska böja och sträcka på benen, hur man ska vinkla fötterna och sist men inte minst att röra på höfterna. Detta kanske inte låter så märkvärdigt men jag lovar det är skitsvårt. Klockan 14.20 går jag och lär mig
salsa, en härligt utmanande och passionernad dans som börjar bli mer och mer populär i Sverige.
Vid klockan 17.30 åker jag in till stan och går på en buggkurs, trots alla nya danser som jag har fastnat för så gillar jag fortfarande bugg, brorsan har slutat men jag kan inte låta bli att fortsätta.

Jag köpte nya dansskor fredags, ville ha svarta men dom var slut i min storlek så det blev röda istället.
Jag tycker att dom är läckra.




Fortsättning av tillbakablicken...

När nästa termin skulle börja hade alla mina vänner gett upp dansen, några hade inte råd andra hade ingen takt och en av dem sympatislutade.
Jag och brorsan fortsatte ialla fall och det gick bara bättre och bättre.
Efter en av lektionerna frågade våran danslärare (LS) om vi inte var sugna på att testa
10-danserna.
Han håller en drop-in kurs en dag i veckan, där vem som helst får komma, och där får man lära sig grunderna i de olika 10-danserna. 
Jag som inte hade en aning om vilka danser som ingick fick en snabb förklaring och jag lät väl lite tveksam till detta men så sa han att det skulle vara rumba nästa lektion. 
När någon förklarar med en sån inlevelse och passion att rumba är en underbar kubansk kärleksdans, kände jag att jag var tvungen att prova. Brorsan däremot tyckte att det lät lite jobbigt att dansa kärleksdanser med sin syster så han skippade rumban. Jag har däremot
inte ångrat en sekund att jag provade.
Jag drogs ännu längre in i dansens underbara värld.

Såhär började det...

Välkommen till min nya blogg!

Jag älskar att dansa och därför kommer min blogg att handla om denna underbara sysselsättning ett tag framöver.

Först av allt ska jag ge er lite bakgrundshistoria.
Såhär började det hela: Jag och några av mina vänner har under ca 7 år pratat om att vi ska börja dansa, men som det brukar vara, blev det bara snack ända tills en dag på göteborgskalaset sommaren 2004. Då var jag och tittade på när min mamma hade uppvisning i
squaredance och hennes super snälla och dansanta kille försökte lära mig att bugga. Det gick inte så bra så efter ett par dagar funderande tog jag tjuren vid hornen och anmälde mig själv, brorsan och några av vännerna på en nybörjarkurs i bugg på Din Dansskola.
I början tyckte jag att det var svårt att hålla takten och att komma ihåg stegen men under höstens gång blev det lättare och lättare och jag fastnade mer och mer i dansträsket. Jag gick till och med och köpte två par buggskor.