En intensiv helg

Min helg har varit allt utom vilsam.

Den började med att det var vin- och ostkväll hos PK med efterföljande utgång.

Jag hade köpt ett grymt gott vin från Sydafrika till mig och eftersom jag blev ombedd handlade jag på samma gång en italienare till LS. Den var också riktigt smarrig och det vore tragiskt annars,
med tanke på priset på den flaskan. Men det är klart, man får väl vad man betalar för.

30707-193

Vid halv ett tiden åkte vi in till stan och gick till
La Sombrita som ligger på Linnégatan.

Där var det ett liveband som spelade latinamerikanskt och vi dansade såklart.

Jag blev utsatt för ett försök till uppraggning av en slibbig gubbe i 60-årsåldern men jag tror att han fattade vinken jag gav honom ganska snabbt.
Efter nån timma där så begav vi oss till Rio Rio och fortsatte vårat salsadansande där.

Det var riktigt trevligt och jag dansade nästan hela kvällen/natten hade endast paus för att dricka lite vatten och en och annan vodka lime som LS bjöd på.

Innan hemgången blev det ett besök på BK för mig JW och LS och det var välbehövligt.

Att en burgare kan vara så otroligt god.

Efter en snabb, pratig och knöig taxifärd var vi hemma och i säng kom jag vid halv femtiden.

 

 När klockan var åtta kom min underbara son W in och väckte mig och sa att han hade fixat frukost,
varm choklad och smörgåsar.

Då var det bara att så snällt stiga upp och märkligt nog så kände jag mig jättepigg.

Resten av lördagen tog jag det rätt så lugnt och på kvällen åkte vi till mannens föräldrar och åt kräftor. Eftersom tröttheten efter en natt på stan sakteligen smyger sig på en vare sig man vill det eller ej så lämnade jag och mannen kräftor, barn och de andra gästerna vid halv elva och jag stupade i säng
direkt när vi kom hem.

 

På söndagsmorgonen väckte mannen mig vid tio och med ett panikartat skutt hoppade jag ur sängen.

Eftersom jag inte brukar sova så länge hade jag ingen tanke på att sätta klockan och jag hade ju en tid att passa för klockan elva började nämligen grupplektionen med Göran Nordin.

Men jag hann och var faktiskt där 20 minuter i elva och då hade jag till och med hunnit äta frukost. Lektionen med Göran var lika givande som vanligt.

Denna gången gick han igenom tekniken i volta, side-step och ett annat steg som jag inte kommer ihåg namnet på. Alla dessa stegen tillhör den underbara dansen samba.


Efter det var hade jag ett par lugna timmar hemma och sedan var det dags för vår vanliga söndagslektion. Där dansade vi cha-cha, jive och tango.

Jiven är svårast tycker jag och vi tränade mest på basic steg och att ha vikten rätt och att sträcka på benen ordentligt. Vi fick även träna på ett steg som heter American spinn och i det stenet är viktplaceringen mot partnern oerhört viktig för att spinnen ska bli snabb och stabil.

 Det är konstigt att det ska vara så svårt att göra stegen rätt, det blir ju så mycket enklare när man inte slarvar och fuskar med böjda ben. Framförallt så hinner man ju med att göra det man ska och dansen och stegen känns inte lika stressiga.


Efteråt blev det en snabb dusch och sedan salsakurs.

Där lärde vi oss inte särskilt mycket men eftersom vi (jag, PK och HW) stannar kvar och dansar efteråt så lär man ju sig en massa ändå.

Jag dansade med en massa olika nya killar och det är roligt eftersom alla har sin egen stil.

Igår blev jag uppbjuden av en sprallig kille med jättelångt mörkt hår och svarta kläder.

Han om någon har sin egen stil och det var en upplevelse att dansa med honom. Inte bara för att han hela tiden gjorde oväntade saker utan han kunde föra på ett riktigt bra sätt så att till och med en vimsig nybörjare som jag kunde hänga med i svängarna.

Jag skrattade nästan hela dansen och hela resterande delen av kvällen hade jag nog ett ganska fånigt leende på läpparna men jag kände en sådan glädje efter den dansen och den gjorde att jag inte kunde sluta le.

En underbar helg har jag haft som ni säkert förstår.


Kommentarer
Postat av: Danstanten

Åh.. din helg låter ju alldeles underbar :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback