Benen ömmar

Det har varit salsacongress i Göteborg hela helgen och jag har såklart varit där.

Massvis med lektioner hela dagarna och show, fest och dans på kvällen.
Några av de absolut bästa kurstimmarna helgen bjöd på var, enligt mitt tycke,
'Edie the Salsa Freak's' spinnklass. Vi fick lära oss grunderna i hur man spinner snabbt, snyggt och mycket men även hur man hittar sin balans (det går inte att spinna annars) och hur man får stopp på snurret.
En annan rolig sak hon visade var hur man tar sig upp från golvet om man råkar ramla.
Eller inte om utan när som Edie utryckte sig.

Lektionen med Manuel Mascarell var också bra och förövrigt den enda lektionen alla blev åtsagda att sätta sig ner på golvet och lyssna.
Det var nämligen en lektion i hur man hittar takten i salsamusiken. Vilket/ vilka instrument man ska lyssna efter.
Manuel visade sig även ha en riktigt behaglig röst då han på kvällsshowen tog ton och sjung en smäktande ballad för alla innan han och hans danspartner körde sitt shownummer.

Jag var även på en superkul klass där salsan var swingdans inspirerad.
Den klassen hölls av ett riktigt spralligt gäng, Swing Guys, som även hade fantastiskt roliga uppträdande på både fredag och lördagskvällen. 

Den största överraskningen fick jag på Salsa Power's timma 'Salsa etiquette'.
Jag var bombsäker på att det skulle vara en lektion om vad hur man bör uppföra sig på dansgolvet och mot den man dansar med.
Men tji fick jag. Det var allt utan det.
Vi skulle vara nära, åma och kråma oss och vara sexiga och heta.
Jag gick ut från den lektionen med ett stort leende på läpparna och jag har nog inte slutat le än.

Salseras Dance Company bjöd på en timma av välbehövlig ladystyling och jag ska så snart som möjligt se mig om efter en kurs i just det. Det är så oerhört viktigt att få med hela kroppen i dansen, ända ut i fingerspetsarna
 och hela tiden vara medveten om vad och varför man gör vissa rörelser.

Jag kände mig bra mycket snyggare, säkrare och njöt på ett helt annat sätt av salsan jag dansade igår kväll än i början av helgen.

Jag längtar redan till nästa år.

Kommentarer
Postat av: Danstanten

Ojojoj!! Det låter ju helt underbart!!! Vilken helg!

Postat av: www.dentatuerademamman.com

Det där lät som en härlig helg! Det är alltid roligt att lära sig saker tycker jag. Att kunna ställa sig upp på ett snyggt sätt när man ramlar lät intressant, det hade jag gillat:
Fast jag är ingen sån där danstyp fast jag kan dansa rockabilly, påga till punk och dansa till SKA musik, men jag har spelat teater i hur många år som helst så inspirations helger har jag varit på. Härligt att du har något att längta till som är nästa år. jag gillar att planera...

2007-04-02 @ 23:00:13
URL: http://www.dentatuerademamman.com
Postat av: anna

Hej! har en fråga om du kan tipsa om bra latinlåtar till respektive danser?

2007-04-19 @ 15:24:02
Postat av: rumbaqueen

Anna - Det finns en hel massa bra låtar och visst skulle jag kunna skriva en lång lista här men jag ger dig en adress istället där man kan höra på smakprov av låtar och om man gillar det man hör så kan man köpa precis den skivan.
http://www.ballroomdancers.com/Music
Hoppas du hittar något av intresse.

2007-04-19 @ 18:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback